Nu Online
Momenteel zijn er 160 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Notaris echt nodig?

  4-2-2008 21:12:50
Ik lees af en toe dat jullie naar de notaris gaan. Is dat echt nodig? Wij willen gewoon de wettelijke regelingen volgen, zijn niet zelfstandig, hebben nog geen eigendommen, enz.

Moet je sowieso naar de notaris?

Hanne
30-8-2008
Meld misbruik



Reacties: 12 | Gelezen: 696


Karlo
8-8-2008
 Meld misbruik4-2-2008 21:16:24

Indien je beiden
- geen grote bezittingen "in de gemeenschap binnenbrengt"
- werknemer bent en niet van plan om zelfstandige te worden

hoef je niet per se naar de notaris te gaan.

Groetjes,
Karlo
www.080808.tk



Amaryllis
7-8-2009
 Meld misbruik4-2-2008 23:36:36

Ik zou toch eens langs gaan voor "den uitleg"....dat kost je niets en sommige dingen zijn niet altijd zo vanzelfsprekend als ze lijken. Dat hebben wij toevallig ontdekt toen we voor iets anders bij de notaris waren. Hij deed terloops ook even de uitleg voor de huwelijkscontracten enzo en wij vonden het toch wel heel interessant!

GRoetjes,

Amaryllis
07-08-2009



Sofie
3-5-2008
 Meld misbruik5-2-2008 8:07:31

Hey, Ik zou ook aanraden eens bij de notaris langs te gaan. Het kost je inderdaad niets, het eerste advies is namelijk gratis en dan hoor je eens de wettelijke regelingen/mogelijkheden vertellen. Je kan dan voor jezelf uitmaken of je een huwelijkscontract met een bepaalde clausule wenst of niet. Veel succes! Sofie (03.05.2008)



Heidi
13-9-2008
 Meld misbruik5-2-2008 9:09:25

idem hier, even langsgaan omdat het advies toch gratis is. en daarna kan je nog beslissen.
wij hebben vorig jaar een huis gekocht, en onze notaris heeft toen onmiddellijk gezegd dat we moesten langskomen als we trouwplannen hadden.

groetjes
Heidi
13/09/2008



Veroniek

 Meld misbruik5-2-2008 9:56:57

Hoi Hanne

Je moet niets, maar het is wel aan te raden.

Een eerste consultatie kost je niets en je hebt zoveel verschillende mogelijkheden...
Je informeren kost je alleen tijd en dan kan je nooit zeggen "Had ik dat geweten!", je kan jezelf nooit iets verwijten dan!

Je belt gewoon eens naar de notaris in de buurt, of die je kent ofzo en je zegt dat je gaat trouwen of het mogelijk is om eens langs te gaan om de mogelijkheden te bespreken.
Als je dan een contract ofzo wilt laten opstellen, dan kan je hé!

Succes nog!

Groetjes
Veroniek
Getrouwd op 20 07 2007



eline
5-9-2008
 Meld misbruik5-2-2008 10:31:12

hey Hanne,

Ik sluit mij aan bij de rest informeren kost alleen tijd.
Nu hebben jullie nog niets en zijn geen zelfstandigen enz. maar niemand kan in de toekomst kijken, soms kunnen dingen veranderen.

Informeren zou ik zeggen en voor jullie zelf bepalen wat jullie willen voor nu en eventueel later

groetjes Eline en Stijn
05/09/2008



veronique
13-9-2008
 Meld misbruik5-2-2008 10:53:59

Wij gaan ook bij de notaris, om 2 redenen: mijn toekomstige heeft een risicovol beroep, als hij iets voorheeft, ben ik niet de dupe, maar ook: er valt in de toekomst heel wat te erven en wij gaan laten vastleggen dat die eigendommen toch in dezelfde familie blijven (met vruchtgebruik of zo). Informatie heb je nooit te veel, want al die wettelijke zaken zijn niet zo simpel... Het is helemaal niet tof om te praten over 'wat gebeurt er als bompa sterft, wat als jij een ongeluk hebt...' maar het kan narigheden in de toekomst vermijden als je weet waar je staat. Maar praat er open over met je toekomstige en maak er vooral geen ruzie over!



K
7-7-2007
 Meld misbruik5-2-2008 11:32:06

Wij zijn niet meer naar de notaris gegaan. Wij zijn al eens bij de notaris geweest voor ons huis, en in die akte is de eigendom daarvan al mooi vastgelegd. Voor al de rest nemen we gewoon het wettelijk stelsel, en daarvoor is geen notaris mogelijk. Bovendien kan je tijdens het huwelijk nog steeds dingen laten aanpassen indien nodig.



Heidi
13-9-2008
 Meld misbruik5-2-2008 11:45:38

Je kan na het huwelijk nog dingen wijzigen
maar als je echt van stelsel wil wijzigen, kost het handenvol geld en veel administratieve rompslomp
binnen een stelsel wijzigingen aanbrengen is relatief goedkoop en eenvoudig.
als je zelf al eens dingen wil nalezen vind je genoeg op het net (vb www.notaris.be )
want ook al ga je voor info naar de notaris, het is handig als je er al iets over hebt gelezen, zodat je weet waarover de man spreekt...
onze afspraak is alleszins al vastgelegd, want inderdaad, je kan je beter indekken voor in het geval...

groetjes
Heidi
13/09/2008



Karen
13-9-2008
 Meld misbruik5-2-2008 13:50:07

het wettelijk stelsel (dit is automatisch van toepassing indien je géén huwelijkscontract neemt) is een perfect stelsel: enerzijds blijven eigen (voorhuwelijkse) goederen of goederen uit erfenis/schenking tijdens het huwelijk EIGEN goederen (dus binnen de familie) en anderzijds zijn inkomsten (ook uit de verhuur van een eigen goed) GEMEENSCHAPPELIJK...ik denk dan ook da je geen extra kosten moeten maken voor een huwelijkscontract. Een stelsel van scheiding van goederen levert meer problemen op dan wat anders als het fout loopt (ervaar ik beroepshalve) en een algehele gemeenschap (dus ook erfenissen en schenkingen die gemeenschappelijk worden) gaat voor velen net te ver...maar advies vragen kan natuurlijk nooit kwaad.
groetjes
.



Ellen
21-6-2008
 Meld misbruik6-2-2008 8:20:02

Wat het meest perfecte stelsel is, is denk ik iets heel persoonlijks. Ik kan mij voorstellen dat het stelsel van scheiding der goederen voor sommige koppels de ideale oplossing is. Bijvoorbeeld als één van beide een zelfstandige zaak heeft waaraan risico's verbonden zijn.

Ook wij gaan voor het wettelijk stelsel, maar toch gaan we langs bij de notaris om binnen dit stelsel een aantal zaken op punt te stellen.

Zelfs als je van bij het begin voor dit wettelijk stelsel gewonnen bent, ben ik er van overtuigd dat een bezoek aan de notaris geen kwaad kan. Op basis van je persoonlijke wensen en plannen kunnen er binnen dit stelsel nog heel wat wijzigingen doorgevoerd worden.

Groetjes
Ellen
21-06-08



Sarah
12-7-2008
 Meld misbruik11-6-2008 10:42:49

Twee vraagjes die mij nog onduidelijk zijn:

Waarom zou het wel noodzakelijk zijn om een contract te laten maken als één van beiden zelfstandige is?
Wordt ALLES wat na het huwelijk verworven wordt gemeenschappelijk volgens het wettelijk stelsel, ook als het op 'naam van de zaak' aangekocht is?

Bedankt voor alle info!
Sarah


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...