TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om
zijn/haar persoonlijke pagina te openen.
Soetkin
26-4-2008
|
21-1-2008 9:14:05
Ik denk dat van dag de overgrote meerderheid zelf zijn feest betaald (of toch een groot deel ervan). Wij betalen ook bijna alles zelf. Mijn ouders komen tussen in de bruidsjurk en de huur van de jacquets voor de suite voor mijn deel van de familie. Mijn vriend zijn ouders komen tussen voor de jacquets voor hun deel van de familie.
Gelukkig zijn wij al een aantal jaren samen en hebben we al wat geld opzij gezet voor "onze dag".
Het voordeel van zelf te betalen: jij beslist wat er gebeurd. Indien jouw/zijn ouders een deel van het feest betalen zal je ook méér rekening dienen te houden met hun wensen.
|
|
Marie
13-6-2009
|
21-1-2008 9:36:05
Bij ons dezelfde situatie als bij jullie. De ouders die wel betalen geven gewoon hetzelfde bedrag als bij een vorig huwelijk en wij zien dit gewoon als (heel genereuze) cadeau. Ook van de andere ouders zullen we geld cadeau krijgen maar een grootte-orde minder.
Probeer dit zo te regelen, dan organiseren en betalen jullie het feest en ben je heel dankbaar voor beide(!) cadeaus. Op die manier zit je ook niet met genante situaties dat het ene paar ouders wel zeggenschap zou hebben en het andere niet.
Groetjes en toch veel plezier ermee.
PS Zeg aan je vriend dat hij toch niet kan eisen dat jouw (of zijn) ouders gaan betalen, he. Het is een mooie cadeau en niets meer.
|
|
Sandra
25-7-2008
|
21-1-2008 10:04:14
hoi je bent echt niet alleen waar dit zo is hoor. Mijn ouders betalen ook niet mee; enkel de receptie voor hun kennissen en collega's die wij toch niet kennen, nemen ze voor hun rekening. Maar receptie en avondfeest van familie en onze vrienden zijn volledig voor ons. Ook van de kant van mijn verloofde is nog met geen woord gerept geweest over meebetalen, dus wij gaan ervan uit dat dus 90% van de kosten voor onze portemonnee is. Dat zal zeer doen, maar we hebben het wel over voor onze dag. Op die manier moeten zij zich ook niet bemoeien met de keuzes als je alles zelf financiert (hoewel ze dat alsnog doen!)
|
|
romina
27-6-2009
|
21-1-2008 10:09:17
Hoi,
Ook wij betalen ons feest, receptie en alle trouwkosten daarbuiten volledig zelf. Enkel mijn meter heeft gezegt dat ze een centje zou geven in de aankoop van mn kleed. Maar ook niet het hele kleed ofzo. Ik denk dat tegenwoordig steeds meer mensen hun feest en alles errond zelf betalen. Je bent dus zeker geen uitzondering.
Groetjes
|
|
Heidi
13-9-2008
|
21-1-2008 10:13:24
wij hebben onmiddellijk laten weten aan onze mama's dat we niet verwachten dat ze een deel betalen. Wij hebben speciaal voor onze grote dag gespaard. ze mogen van ons natuurlijk een trouwcadeau geven, maar zeker niet om mee te betalen. voorlopig ook geen gemoei, en zelfs niet bij de gastenlijst. ze willen dat het ons feest wordt...
maar het andere uiterste bestaat natuurlijk ook: bij een vriendin van mij hebben de ouders alles betaald...
wat jullie ook doen, zorg ervoor dat het jullie dag is!
groetjes Heidi
|
|
Cindy
15-3-2008
|
21-1-2008 10:48:58
Vroeger was dat inderdaad de gewoonte, maar dat is al lang voorbij hoor. Er zijn er nog weinigen die het bekostigd krijgen. Bij ons wordt er wel gesponsord, maar zeker niet voldoende om het allemaal te betalen en dat hoeft ook niet voor mij. Mijn moeder is alleenstaande en zij doet wat ze kan, maar echt, ik verwacht dat helemaal niet en ik wil dat ook niet. Vertel je vriend maar dat het helemaal NIET abnormaal is. De meeste die ik ken betalen alles zelf ;-) Ik vind dat zoiets echt geen discussiepunt mag worden tussen 2 mensen, want van daaruit (het verschil tss 2 families) ontstaan meestal de woordenwisselingen :-)
|
|
silvy
4-4-2008
|
21-1-2008 10:51:14
Hallo,
Ook wij gaan grotendeels alles zelf betalen. De beiden ouders gaan wel als cadeau geld geven maar voor de rest betalen we wel alles zelf. Dus je ouders vormen zeker geen uitzondering! Groetjes
|
|
Nina
16-8-2008
|
21-1-2008 10:56:11
Wij betalen en regelen ook alles zelf. Dat lijkt me helemaal niet meer abnormaal tegenwoordig.
Groetjes,
Nina
|
|
Charlotte
19-9-2008
|
21-1-2008 11:49:08
Ik denk ook dat het nog zelden gebeurd dat ouders alles betalen. Wij krijgen een mooie sponsoring (oa trouwkleed,dj,gasten van ouders) mr kunnen daarmee nog net de helft niet betalen. Omdat we dit verwacht hadden zijn we al een tijdje aan het sparen en dat zal zo blijven tot onze trouwdag in september. Aan de ene kant jammer als je ziet hoeveel van je zuurverdiende spaarcenten nr zoiets gaan mr aan de andere kant hebben we het er echt wel voor over. En hopelijk krijgen we nog een mooi deel terug van de gasten op ons huwelijk... Groetjes en veel succes met de voorbereidingen!
|
|
Karolien
23-5-2010
|
21-1-2008 12:38:24
Onze ouders geven allebei een mooi bedrag, maar dan nog moeten wij een heel stuk zelf betalen. Er zijn steeds minder en minder ouders die de volledige kost op zich nemen! Diegene die dat doen, des te beter, maar als er bij jou thuis een andere regeling is, dan moeten ze dan begrijpen!
Groetjes, Karolien.
|
|
Cindy
12-9-2008
|
21-1-2008 12:43:12
hoi,
wij betalen ook alles zelf. ik ben thuis met zin 4. dus dat wil zeggen: als mijn mama het betaalt, moet ze voor allemaal betalen. en dat wil ik haar eerlijk gezegd niet aandoen.
bij mijn vriend zijn mama is het net zo. ze heeft de trouw van zijn zus ook niet betaald, dus gaat ze het van ons ook niet doen. er hangt wel een schone kado aanvast maar geen deelbetaling van een feest.
ik vind dit maar normaal. de dag van vandaag is niet iedereen machtig genoeg om zo'n sommen neer te leggen. velen zijn nog altijd hun huis/auto aan het betalen of hebben grote gezinnen met nog thuiswonende kinderen (ik ben de oudste dus).
dat je vriend dat niet normaal vind is omdat hij in zo'n cultuur opgevoed geweest is denk ik. als zijn ouders een deel betalen, is dat hun eigen keuze. net als je eigen ouders!
grts cindy 12.09.08
|
|
Mieke
|
21-1-2008 12:56:16
Hallo,
Voor onze trouw betalen onze beide ouders elk de helft. Onze vriendenkring bestaat voornamelijk ook uit landbouwers en bij hen is het eigenlijk ook zo dat de ouders elk de helft betalen. Mijn toekomstige schoonouders vonden het zelfs "niet kunnen" dat wij zelf een deel zouden betalen omdat we elk van thuis uit trouwen, dit wil zeggen dat we niet eerst samenwonen en pas enkele jaren daarna trouwen. Ik denk dat dit ook wat streekgebonden is. Wij zijn van West-Vlaanderen en zijn van landbouwersafkomst en ik denk dat zij alles wel wat "traditioneler" zien. Het is natuurlijk voor ons mooi meegenomen maar ik heb het volste respect voor iedereen die alles zelf moet betalen. Wij vergelijken ook overal goed de prijzen en nemen zeker niet het duurste van alles maar ik kan me heel goed voorstellen dat het niet eenvoudig zou zijn moesten wij dit allemaal zelf bekostigen...
Nog veel succes!
Groetjes, Mieke
|
|
sarah
17-5-2008
|
21-1-2008 13:03:07
wij betalen ook alles zelf. Tis te zeggen, mijn mama betaald onze huwelijkreis (kost bijna zoveel als het feest.. haha) en van zijn ouders krijgen we 1250 euro.
Misschien dat zijn ouders dan maar een duur cadeau moeten geven als ze dat graag willen. Ieder ouderpaar draagt bij wat hij kan en wil vind ik...
Betalen mag geen verplichting zijn..
grz
|
|
Kim
24-5-2008
|
21-1-2008 13:36:35
Hey,
Ik denk dat families die het zich wel kunnen veroorloven er van uit gaan dat dit overal zo moet zijn. Wij betalen ook alles zelf. Onze beide ouders hebben gewoon de mogelijkheid niet om een deel te betalen, ook al zouden ze dit eigenlijk heel graag willen kunnen.
Ik vind dat de ouders vrij moeten zijn in wat ze willen en kunnen geven en dat ze daarvoor niet scheef bekeken moeten worden. Verder vind ik het ook verkeerd dat diegenen die meer betalen ook meer zeggenschap moeten hebben.
Als ouders uit zichzelf zeggen van wij willen niet bij leggen, dan hebben ze inderdaad niks in de pap te brokken. Maar als in jou geval jou ouders niet bijleggen en de zijne wel dan vind ik het onjuist dat zijn ouders wel zeggenschap zouden hebben en de jouwe niet. Dan zouden jou ouders afgestraft worden voor iets waar ze eigenlijk niet aan kunnen doen.
Groetjes,
Kim
|
|
annelore
19-9-2009
|
21-1-2008 15:05:02
Wij betalen ook alles zelf.. wij willen tenslotte een feest met alles er op en er aan... Onze ouders zullen ongetwijfeld wel een cadeau geven, maar niet in die orde dat het een deel van de kosten kan drukken. Wij trouwen pas eind 2009, net om te kunnen sparen, en daar hebben we, gelukkig allebei, geen problemen mee.
|
|
Kim
28-6-2008
|
21-1-2008 16:09:28
Hey Liesbeth,
Wij hebben ook gekozen om zelf ons feest te betalen. Mijn ouders wilden wel de helft betalen (hebben ze bij mijn zus ook gedaan), maar we weten niet hoe mijn vriend zijn ouders dit zien aangezien ze 4 kinderen hebben. We hebben dus ook tegen mijn ouders gezegd dat we het zelf voor onze rekening nemen. Ons mama wilde wel per se mijn jurk betalen, dus dat doet ze nu ook... Qua cadeau verwacht ik dat ze ook wel gewoon zullen geven wat ze voorzien hadden voor de trouw. Ik vind het ook wel relaxter dat je gewoon je eigen zin helemaal kan doen. Als uw ouders een deel betalen moet je ze in feite ook een deel inspraak geven en nu kunnen ze bij ons wel raad geven, maar uiteindelijk doen we gewoon onze eigen goesting.
Ik zou zeggen, probeer met uw vriend en zijn ouders tot een compromis te komen. Zijn ouders gaan zeker niet boos zijn als jullie het zelf betalen hoor...
Veel plezier nog ;-)
Groetjes
|
|
christine
10-9-2008
|
21-1-2008 16:12:18
Dag Liesbeth, wij betalen ook alles zelf!! Ja, blijkbaar komt dat meer en meer voor. Je vriend zou hier wel begrip voor moeten hebben..iedereen is niet in de mogelijkheid om bij te leggen, zeker als er zoveel kinderen zijn!! Wij hebben zelfs besloten om in het buitenland te trouwen, alleen met enkele goede vrienden die dan ook gaan getuigen, onze ouders willen niet bijleggen maar gingen voor ons wel eens betalen welke nichtjes en neefjes we wel en niet moesten vragen, wat voor kleed ik moest kopen,... Dus nu hebben ze niks!!!Wij betalen alles zelf, moeten geen dank u zeggen en doen lekker ons goesting. Ik wens je veel succes en hoop dat je samen met je vriend tot een compromis komt!!
|
|
Silke
15-5-2009
|
21-1-2008 19:58:15
Wij betalen een deel zelf. We krijgen 25OO euro van mijn mama en papa ter beschikking. Van mijn toekomstige schoonouders verwachtte wij niks.
|
|
Amaryllis
7-8-2009
|
21-1-2008 21:53:33
Dag Liesbeth,
Bij ons is 't ook verdeeld... Mijn vriend is met vier thuis, ik alleen...maakt natuurlijk wel verschil. Van mijn toekomstige schoonouders krijgen we hetzelfde bedrag dat de andere broers die trouwden kregen, mijn ouders nemen ook enkele onderdeeltjes voor hun rekening. Wat over blijft betalen we zelf... Niet iedereen is in een situatie dat ze zomaar zo'n dure trouwpartijen kunnen betalen. Vaak komt hulp uit die hoek op een hele andere manier en wij appreciëren alle hulp, hoe dan ook van beide kanten!
Succes!
Amaryllis
|
|
Sofie
3-5-2008
|
21-1-2008 22:45:53
hey, wij moeten onze trouw ook volledig zelf betalen. Mijn ouders hebben zelf geen overschot, en mijn schoonouders doen dat gewoon niet... ze geven wel een cadeau
het enige dat ik jammer vind, is dat vele mensen ervan uit gaan dat we het niet zelf moeten betalen. ze snappen niet dat we sommige mensen niet vragen of op bepaalde dingen besparen, omdat ze denken dat we het niet betalen, echt frustrerend
|
|
Karen
13-9-2008
|
22-1-2008 8:45:02
Hey Liesbeth!
Bij ons krijgen we van de ouders van mijn verloofde een som geld (waarvan we al weten hoeveel het zal zijn) en van mijn ouders ook (die nog niet weten hoeveel, dat zal afhangen van hun financiële toestand op dat moment). Maar met die sommen zullen we waarschijnlijk ongeveer de helft nog zelf moeten betalen, hoor! Mijn kleed en schoenen heb ik zelf betaald, mijn juwelen en zo zal ik ook zelf betalen. De kleren voor de bruidsmeisjes (mijn zussen) zullen ofwel volledig door mijn moeder, ofwel de helft door mij en de helft door mijn moeder betaald worden (hangt weer af van de financiën op dat moment). Het kan ook zijn dat mijn zussen zelf een deel bijleggen, maar daar ben ik niet zo voor om eerlijk te zijn. We gaan naar suitekleren kijken tijdens de solden van juli (ik trouw in september) om kosten te besparen ... Ook onze huwelijksreis gaan we volledig zelf betalen. Aangezien we zoveel zelf betalen, doen mijn vriend en ik er alles aan om het zo goedkoop mogelijk te houden zonder iets tegen onze zin te doen (met de ouders wordt bijna geen rekening gehouden: het geld dat ze zullen geven, beschouwen wij als hun cadeau). Maak je dus geen zorgen, je bent zeker niet alleen!
Groetjes, Karen 13/9/2008
|
|
Tania
3-5-2008
|
22-1-2008 17:10:34
Hey,
Wij zitten in de omgekeerde situatie: onze ouders geven ieder de helft van het feest, en betalen daarnaast ook de kledij. Overige (een 2500 euro en de huwelijksreis van 3800 euro) betalen we zelf.
Wilde wel even reageren op de vele bruidjes die sponsering van de ouders zien als "zeggenschap" over je feest: dit is bij ons hoegenaamd niet het geval. Integendeel, soms wilden we dat de ouders iets vaker eens hun mening deelden. Voor ons hoefde het ook niet per se dat ze mee betaalden, we hadden het ook net hetzelfde aangepakt (waarmee ik wil zeggen dat we nu niet bepaald "speciallekes" hebben omdat de ouders toch maar sponseren). Zij vinden dat het ons feest is, maar willen er ons met de sponsering wel mee steunen. En wij vinden dat echt super van hen! Waarmee ik maar wil zeggen dat het ook anders kan hoor, het hoeft niet per se ruzie of bemoeienissen te betekenen...
Groetjes,
Tania
|
|
Els
30-5-2008
|
22-1-2008 21:53:29
Wij betalen alles zelf. We beslissen alles zelf, kiezen zelf wat we gaan dragen, kiezen zelf wie we vragen voor het feest en wat voor soort feest het wordt... We krijgen wel een cadeau van onze ouders. We wonen al een jaar samen dus ik vind het ook niet meer dan normaal dat wij alles betalen. We zijn trouwens thuis met 3 en het is niet de bedoeling dat mijn ouders zich in de schulden moeten steken om 3 trouwfeesten te betalen.
Groetjes,
|
|
Irjen
27-6-2009
|
23-1-2008 15:32:02
Hey, ik herken je situatie volledig! Mijn vriend is alleen thuis, dus zijn ouders willen hun deel van de familie betalen (gaat over 15 personen in totaal), ik heb nog een tien jaar jongere broer en langs mijn kant van de familie zouden er ongeveer 50 personen komen...dit is natuurlijk een veel grotere kost en ik durf dit zelfs niet vragen aan mijn ouders. Uiteindelijk gaat het over 35 personen meer! Mijn vriend vindt dit ook niet normaal, hij vindt dat ik dit wel zou moeten vragen. Maar mijn besluit staat hierrond vast, mijn ouders geven wat ze willen geven en daarmee zal ik heel tevreden zijn. Ik heb tenslotte ook verder gestudeerd en heb mijn ouders al heel wat centjes gekost! In ieder geval: veel succes nog en vooral kalm blijven :-)
|
|
Vicky
3-10-2008
|
24-3-2008 14:34:19
Hoi Liesbeth,
Ik heb juist jouw berichtje gelezen. Ik vind het maar normaal dat niet alle ouders de trouwfeest van hun kinderen betalen. Ik en mijn vriend behoren blijkbaar tot de gelukkigen. Mijn ouders betalen al hun familie en vrienden en mijn schoonouders betalen hun kant. De vrienden die wij zelf op onze feest willen moeten wij, uiteraard, zelf betalen. Mijn ouders hebben ook nog mijn trouwjurk en mijn schoenen betaald en mijn schoonouders betalen mijn ventje zijn kleren en schoenen. Ik ben onze ouders hier zeer dankbaar voor !! Het gaat hier toch om veel centjes. Uiteindelijk zijn zij dit niet verplicht en is het onze keuze om te trouwen. Gelukkig hebben wij ook geen bemoeizuchtige ouders en mogen we volledig onze zin doen. Ik hoop dat jullie eruit geraken en wens jullie een toffe trouwdag.
Groetjes,
Vicky
|
|
Vicky
3-10-2008
|
24-3-2008 14:34:33
Hoi Liesbeth,
Ik heb juist jouw berichtje gelezen. Ik vind het maar normaal dat niet alle ouders de trouwfeest van hun kinderen betalen. Ik en mijn vriend behoren blijkbaar tot de gelukkigen. Mijn ouders betalen al hun familie en vrienden en mijn schoonouders betalen hun kant. De vrienden die wij zelf op onze feest willen moeten wij, uiteraard, zelf betalen. Mijn ouders hebben ook nog mijn trouwjurk en mijn schoenen betaald en mijn schoonouders betalen mijn ventje zijn kleren en schoenen. Ik ben onze ouders hier zeer dankbaar voor !! Het gaat hier toch om veel centjes. Uiteindelijk zijn zij dit niet verplicht en is het onze keuze om te trouwen. Gelukkig hebben wij ook geen bemoeizuchtige ouders en mogen we volledig onze zin doen. Ik hoop dat jullie eruit geraken en wens jullie een toffe trouwdag.
Groetjes,
Vicky
|
|
|
|
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...
|