Terug naar overzicht
hallo,wij zij 1 dag op verloofdencursus geweest.Het was niet verplicht,maar de pastoor stond er eigenlijk wel op daarom zijn we gegaan.Het duurde van 20u tot 22u.We waren er samen met 20 andere koppels
Hey Joke, Of je zo'n verloofdendag of weekend moet doen hangt volledig af van de pastoor die je huwelijk zal voltooien. Een bevriend koppel trouwde in dezelfde gemeente als ons (wel een andere kerk en dus andere pastoor) en deze moesten die verloofdendag niet doen. Wij worden niet verplicht, maar vlgens de pastoor is't aan te raden. Nog een ander koppel in een andere gemeente was dan weer wel verplicht....Achja, zo erg zal dat nu ook weer niet zijn zeker!?Groetjesilse
Ja, dat hangt van de parochie af. De ene doet dat de andere niet en er zijn verschillende manieren.
de pastoor heeft ons plaats en tijdstip van de verloofdennamiddag gegeven en zei ook dat het aan te raden was, maar echt verplicht zijn we niet. wij gaan ook niet
Bij ons is het verplicht. Dus geen info-avond is een andere kerk zoeken...Beetje afhankelijk van de parochie blijkbaar.
wij moeten dat niet doen, maar ken wel koppels uit andere gemeenten die wel verplicht waren zo een cursus te volgengrtjs
Hallo,verloofdencursus is een groot woord. Meestal houdt dit een dag, weekend of avond in. Meestal is het niet verplicht maar persoonlijk vind ik dat als je kiest om voor de kerk te trouwen, dat maar een kleine 'moeite' en normaal is. Het gaat trouwens meestal over praktische zaken rond je trouw en vrij luchtig, gewoon gezellig. Zo krijgen jullie ook een beter beeld van wat er die dag in de kerk tijdens de viering gaat gebeuren en waarom. Dat verdiend dus minstens even veel aandacht volgens mij als bv. de feestzaal gaan kiezen en daar wordt meestal meer tijd voor uitgetrokken. Maak je er dus niet teveel zorgen over, het komt stijver over dan het is, niet verouderd en kost niet zoveel energie. Groetjes,Isabel
Hoeveel betalen jullie eigenlijk voor zo een verloofdencursus? Persoonlijk ging ik ervan uit dat dit gratis was wanneer de pastoor er zo de nadruk op legt dat je dit best volgt, of je verplicht. Bij ons moet er echter 25€ per persoon betaald worden (voor broodjes!?!. De kerk zelf kost al 200€. Persoonlijk vind ik 250€ wel erg veel, de gemeente kostte slechts 19€.GroetjesEllen21-06-08
Hey,Wij gaan deze vrijdag voor het eerst naar de verloofdencursus. Bij ons houdt dit 3 vrijdagavonden in van 20.00 tot 22.00 en kost 15 euro voor alles samen. Dit is dus echt niet zo veel.Ik vind dit maar een kleine moeite. Je leert andere koppels kennen en je kan ervaringen uitwisselen.Als je echt voor de kerk wil trouwen, vind ik het wel een must om daar naartoe te gaan. Een kleine inspanning...