Nu Online
Momenteel zijn er 109 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

zaterdag of weekdag?

2-1-2008 0:04:24
hallo iedereen,
net verloofd en op zoek naar een datum in de zomer van 2009...mijn toekomstige wil liever een zaterdag zodat zeker iedereen kan komen,maar volgens mij maakt dit het hele feest een pak duurder...klopt dit?

cien
9-5-2009
Meld misbruik

Reacties: 17 | Gelezen: 448

sarah
17-5-2008
 Meld misbruik2-1-2008 7:50:30

in sommige zalen krijg je een beetje korting als je op een weekdag trouwt. In andere zalen willen ze dat je dan een volledige menu neemt ipv bijvoorbeeld hapjesavond en in nog andere zalen nemen ze dan geen feesten aan onder de 120 personen... moet je gewoon eerst een feestzaal kiezen en dan kijken wat je doet met de datum.
Waarschijnlijk kan je de datum nog niet vastleggen op het gemeentehuis. (toch in sommige gemeentes)
Wij kozen dus eerst de zaal en dan pas de datum...

LEEN
6-9-2008
 Meld misbruik2-1-2008 8:03:13

lijkt me beter op een zaterdag , anders verplicht je iedereen om verlof te nemen om naar jullie plechtigheid of op tijd op je feest te komen en dat gaat niet voor iedereen. korting zal je niet gauw krijgen voor een weekdag, wel meer keuze van zalen maar aangezien je zeeeeeeeker op tijd bent zal je nog alle keuze van zalen hebben

KATLEEN
26-7-2008
 Meld misbruik2-1-2008 10:05:01

bij onze zaal kon je een korting van 25% op de huurprijs van de zaal krijgen als je in de week trouwt, maar wij trouwen op een zaterdag zodat niemand verlof moet nemen voor die dag.
Wij hebben eerst de zaal vastgelegd en zijn daarna naar de pastoor en de gemeente getrokken.

Amaryllis
7-8-2009
 Meld misbruik2-1-2008 12:16:06

Hallo Cien, wij trouwen op 07-08-2009. Da's een vrijdag en het kwam en beetje toevallig zo uit. Op zaterdag trouwen is inderdaad iets duurder zowel voor de kerk als voor de gemeente. Maar het gaat in totaal om misschien een 100 euro verschil max. dus zoveel scheelt dat niet. Bij onze zaal maakte het verder geen verschil. Wij hielden geen rekening met vakantiedagen voor vrienden en/of familie. Zij die er echt bij willen zijn komen ech wel en de broers en zussen zijn juist blij met een extra dagje vakantie waar ze nu recht op hebben (ha!)

toitoi met alles en geniet vooral!
Amaryllis

annelore
19-9-2009
 Meld misbruik2-1-2008 12:32:09

Ik vind het persoonlijk altijd heel vervelend om uitgenodigd te worden op een trouw op vrijdag. Enerzijds wil je er graag bij zijn natuurlijk, maar anderzijds kost het je wel altijd een vrije dag. (als vriend/buurvrouw/nicht/... heb je immers geen recht op een extra vrije dag) Voor veel mensen zijn hun vrije dagen schaars en dan vind ik het niet zo'n fijn idee ze te 'verplichten' een dag op te nemen...

Naast het issue van de vrije dagen trouwen wij ook op zaterdag om te vermijden dat mijn broer en zijn vriendin dan les hebben (zitten aan de unief) Voor de rest heb ik een aantal goede vriendinnen die in het onderwijs staan, dus zij kunnen sowieso geen vrije dag plannen.

gr
Annelore

evy
1-3-2009
 Meld misbruik2-1-2008 14:43:11

Ik snap eigenlijk niet waarom zoveel mensen zagen dat anderen op een vrijdag trouwen? En ja, ook wij trouwen op een vrijdag. Simpelweg omdat je hier niet op een zaterdag kunt trouwen... 't Zal zijn omdat wij dat gewoon zijn zekers?

Jenny
12-9-2008
 Meld misbruik2-1-2008 15:35:45

Wij trouwen op een dag die voor ons een speciale betkenis heeft en dat is toevallig een vrijdag. Ook wij hebben al wat commentaar gekregen van sommige mensen: maarja, dan moeten wij daar speciaal een dag congé voor nemen. En dan? Mensen die het niet waard vinden om een dag congé te nemen om onze trouw bij te wonen, die moeten er voor ons niet bij zijn die dag. Wij "verplichten" niemand om een dag vrij te nemen. Ik heb zelf ook niet veel vakantiedagen, maar als iemand die mij nauw aan het hart ligt trouwt zou ik daar met plezier een dag vrij voor nemen.

Zeg nu zelf: iemand die het niet ziet zitten om op een vrijdag te komen, maar wel op een zaterdag als ze toevallig wel vrij zijn, die komen niet om in je geluk te delen maar enkel om hun buik te vullen en te drinken op kosten van het koppel.
Trouwens, onder onze genodigden zitten ook een heleboel zelfstandigen, die zouden voor een zaterdag ook ene oplossing moeten zoeken hé.

Groeten,
Jenny

sarah
17-5-2008
 Meld misbruik2-1-2008 15:48:32

yep als iemand nauw aan het hart ligt, dan pak je verlof..

mensen waar je minder contact mee hebt, die komen dan naar avondfeest. Moeten ze ook geen verlof nemen en moeten ze ook niet verplicht in het gemeentehuis/ kerk gaan zitten. Zijn die mensen ook nog content!

Liesbeth
1-1-2008
 Meld misbruik2-1-2008 15:50:18

Wij trouwen ook op een vrijdag omdat de tofste zaal enkel meer op een vrijdag vrij was.

Om mensen niet te verplichten om een hele dag verlof te nemen, doen wij onze plechtigheid 's avonds.

annelore
19-9-2009
 Meld misbruik2-1-2008 15:52:12

Dames,

Ik wou niet "zagen" over het feit dat ik moet verlof nemen, maar vorig jaar hebben wij bv. 8 trouwfeesten gehad, terwijl ik maar 12 verlofdagen heb.
Het is dus geen kwestie van wel of niet willen delen in het geluk van iemand, maar het moet ook praktisch haalbaar blijven.

Maar hoe dan ook, iedereen kiest natuurlijk de dag die hij/zij het fijnst vindt!

Ines
3-10-2008
 Meld misbruik2-1-2008 16:00:07

Hoi Cien,

Wij trouwen ook op een vrijdag en wel voor een speciale reden: het geeft de naaste familie een extra daggetje verlof en bovendien trouwen wij in Lier en daar is het op zaterdag markt...

Kan je je al die pottenkijkers die over de markt lopen al voorstellen? En de foto's buiten aan het stadhuis: met op de achtergrond de viskraam...?

Het kost inderdaad minder om op vrijdag te trouwen, maar dat was voor ons niet de hoofdreden. Als dat de hoofdreden was, dan trouwden we wel op een dinsdag: dan is het gratis in Lier...!

Enfin, ik denk er net zoals de meeste hier over. Zelfs al heb je weinig verlof: als je echt wil komen, dan is er altijd wel een manier... En degene die niet kunnen (willen) komen, tja... daar ga ik mijn dag niet door laten verpesten.

Zalen zijn volgens mij niet goedkoper op een weekdag. De zaal die wij hebben genomen, nemen trouwens geen feesten aan behalve op vrijdag en zaterdag, dus...

Enfin, hopelijk kan je hier mee verder.

Groetjes
Ines
3/10/2008

Marie
5-10-2008
 Meld misbruik2-1-2008 16:28:14

Ik sluit me toch aan bij annelore...Wij trouwen ook op een zaterdag, maar daar is ook discussie rond geweest. Mijn vader zit in de entertainment en een zaterdagavond is werkavond voor hem. Een hele avond vrijaf is veel geld kwijt. Hij vond dus dat ik op een vrijdag moest trouwen, maar dat zag ik écht niet zitten. Ik vind niet dat je van mensen kan verlangen dat ze speciaal voor jouw trouw verlof nemen. Zo belangrijk vind ik mezelf nu ook niet dat mensen verlof moeten gaan nemen voor mijn trouw. Zoals Annelore zei, als iedereen zo zou redeneren en je hebt veel trouws in je vriendenkring dan moet je niet anders doen dan vrijaf nemen voor trouws. En doe je het voor de één dan moet je't ook voor de ander doen. Ik heb mijn veto gesteld en tegen mijn pa gezegd (van wie ik toch wél verwacht dat hij vrijaf neemt) dat het een zaterdag wordt. Zo kan iedereen komen en zit er ook veel volk in de kerk...Nu, heel eerlijk: bij ons in Gent is het 0 EURO op een vrijdag te trouwen en 170 EURo ofzo voor een zaterdag dus voor de goedkoop moest ik het niet doen ;-) groetjes, Marie

Isabelle
9-5-2008
 Meld misbruik2-1-2008 19:16:26

Hey

Ik denk dat het ook niet zoveel uitmaakt of je op een vrijdag of een zaterdag trouwt. Wij trouwen op een vrijdag, maar dat komt omdat het voor ons niet zoveel uitmaakte en onze zaal dan nog vrij is. Bij mij in de familie werken er trouwens heel veel in de sociale sector, die dus ook weekends werken.

Groetjes
Isabelle

sarah
17-5-2008
 Meld misbruik2-1-2008 19:48:07

verwachten jullie eigenlijk van IEDEREEN dat ze zowel naar gemeentehuis + kerk + feest komen??

Ik denk dat er toch veel mensen alleen naar het feest komen... dan moet je toch niet eens verlof nemen??

Als je hier koppeltjes ziet trouwen dan zijn er meestal wel zo'n 50 mensen aan het gemeentehuis, maar toch geen 100-200

Ines
3-10-2008
 Meld misbruik2-1-2008 21:12:27

@Sarah

Nee hoor. Wij trouwen enkel voor de wet en niet voor de kerk, dus kan ik zelfs niet verwachten dat alle genodigden voor het avondfeest ook in het stadhuis aanwezig zullen zijn.
Zelfs 50 mensen aan het stadhuis lijkt mij bij ons nogal veel... Ik verwacht daar alleen mijn ouders, schoonouders, zus en schoonzus en grootouders te zien.
En heel misschien ook de mensen die we kennen, niets te doen hebben op vrijdagnamiddag en niet zijn uitgenodigd 's avonds... Maar eigenlijk verwacht ik daar helemaal niet zo veel volk.

Groetjes
Ines
3/10/2008

sarah
17-5-2008
 Meld misbruik3-1-2008 14:26:28

ja ik denk dat ook... dan is het probleem van die vrijdagen en verlofdagen toch niet zo groot!

En als vb je dochter/zus/beste vriendin trouwt.. dan neem je toch met plezier een dagje vrij.. ikke toch!

Patricia

Meld misbruik7-1-2008 14:47:13

@ Marie

Jammer maar helaas, op vrijdag trouwen is niet kosteloos.
Ik trouw op een vrijdag, in de namiddag en ik moet wel de volle pot betalen (praalhuwelijk). Tis enkel in de voormiddag gratis als ik het mij goed herinner.

Dus dat maakt zelfs geen verschil uit.

Om op de vraag van Cien te antwoorden, ik weet ook dat de mensen die er echt bij willen zijn, verlof zullen nemen. Dat doe je toch als je bij iemand zn trouwfeest wil zijn en je die toch wel goed kent. Wanneer dat ook gepland is.

Dat je dat niet verwacht van iedereen is natuurlijk ook waar.

Patricia
01/08/2008

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...