Nu Online
Momenteel zijn er 161 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

huwelijkscontract of niet

  17-8-2017 17:29:33
hallo,

hoe trouwen jullie ?
ik bedoel dan , gaan jullie langs bij een notaris.
Mijn verloofde heeft een eigen huis , ik betaal natuurlijk ook mee aan alles ,aangezien we een gezamelijke rekenng hebben.

jessica
13-4-2018
Meld misbruik



Reacties: 3 | Gelezen: 1754


Peter

 Meld misbruik18-8-2017 9:08:02

Het is belangrijk dat jullie daar onder elkaar grondig over praten. En ook raad gaan vragen bij een notaris zelf.

Dit onderwerp is hier vroeger al een aantal keren aan bod gekomen. Maar de bloggers zijn meestal geen juristen, of mensen met een grondige kennis van familierecht...

In het kort.

Wettelijk stelsel
Als je huwt zonder voorafgaand contract, dan val je over het 'wettelijk stelsel'. Dat is op zich niet slecht. De woning is al eigendom van je man, voor het huwelijk en blijft dat. Achteraf kunnen discussies ontstaan als er afbetalingen van de hypotheek en verbouwingen plaatsvinden met gemeenschappelijk geld, tijdens het huwelijk. Want je bouwt verder aan dat eigen vermogen van je man. En bij verkoop van de woning heb je geen recht op de gerealiseerde meerwaarde. Je zou het moeilijk hebben om je inbreng te bewijzen, en die te recuperen als dat nodig blijkt, enzovoort.

Inbreng in de huwgemeenschap
Een oplossing kan zijn om de woning in de huwgemeenschap te brengen. Als er al een deel met eigen geld door je man is betaald, dan misschien via een vergoeding. Of een onverdeeldheid.

Scheiding van goederen
Via huwelijkscontract zijn er in zo'n stelsel twee vermogens. Dat van de ene partner, en dat van de andere. Er is geen huwgemeenschap. Maar je kunt wel iets in onverdeeldheid bezitten. Je zou bijvoorbeeld een deel van de woning kunnen kopen aan je man. Bv. 35%. Inderdaad, mensen denken altijd aan de helft, maar dat hoeft helemaal niet. Bereken dit percentage volgens de inspanning die je levert via het helpen afbetalen bijvoorbeeld.

Opgelet. Voor echte verfijnde en volledige raad, ga langs bij de notaris. Let op met blogreacties.



Marie
25-5-2018
 Meld misbruik23-8-2017 13:58:59

Ik zou ook langsgaan bij een notaris om je echt goed te informeren. Dat hebben wij ook gedaan, op het moment dat we ons huis gekocht hebben. De onze zei toen dat vragen stellen en advies vragen altijd gratis is. Het is pas als er echt een contract of dergelijke moet opgesteld worden, dat er kosten aangerekend worden. Ik weet niet of alle notarissen zo werken, maar misschien is dat toch handig om ook eens na te vragen?



Stevie
22-7-2017
 Meld misbruik31-8-2017 10:49:38

Zelfs als je trouwt zonder notaris heb je nog altijd een soort van huwelijkscontract. De standaard (dus als je niets speciaals doet) is "alles wat van jou was voor de trouw, blijft van jou. Alles was na de trouw extra komt, is te delen door 2 bij een negatief einde" Dit met uitzondering van bv een erfenis. Ook na het huwelijk zijn de centjes van de ouders van jouw man (ex-man) voor hem. Vergeet ook niet dat je bv zelf een klein document kan opstellen. Je hoeft niet altijd bij de notaris langs te gaan. Een gehandtekend biervlootje is eigenlijk ook rechtsgeldig :)


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...