Nu Online
Momenteel zijn er 288 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Alternatieve viering wegens geweigerd door de kerk : /

  12-5-2016 21:04:09
Hey medebruidjes.. Komen net van bij de pastoor en door onze onbestaande kinderwens mogen wij niet voor de kerk trouwen... Een grote klap want zijn gelovig en zag het al helemaal voor mij.. Dus moeten nu nog op zoek naar een alternatief. Iemand een idee of organisatie die vieringen doen?

Valerie
26-8-2016
Meld misbruik



Reacties: 7 | Gelezen: 9140


Sofie
1-10-2016
 Meld misbruik12-5-2016 22:23:37

Amai zo erg voor jullie... Dan zijn er eens mensen die nog oprecht willen trouwen voor de kerk omdat ze gelovig zijn en dan weigeren ze dat...
Als jullie een gelovige dienst willen misschien eens horen bij rent a priest, misschien zijn zij losser? Andere organisaties die vieringen doen zijn vliegende pastoors, huis van de mens, of je hebt ook particulieren die zo'n dingen doen zoals stories by Mabel, Tine de donder (denk ik?),...

Zelf hebben wij aan een vriend gevraagd om ons te trouwen in een eigen ceremonie, en gaan onze getuigen iets laten zeggen enzo, de invulling moeten we nog aan beginnen.

Je zal er zeker nog iets moois van kunnen maken!



Pascal

 Meld misbruik12-5-2016 23:18:57

Hey valerie,

Dit is erg verveld nieuws en enorm jammer voor jullie!!!
Toen wij trouwden hebben we onze viering zelf in elkaar gestoken. Een vriend van ons heeft dan de viering aan elkaar gepraat. Een ander vriend heeft op zijn gitaar nummers gebracht en enkele familieleden hadden we ook stukjes laten brengen... Dit was een erg persoonlijke maar enorm fijne viering...
Dit kan evt. een oplossing zijn, of is het voor jullie mogelijk om uit te wijken naar een andere kerk in een aanpalende gemeente?!?
Over rent a priest heb ik ook al vaker gehoord dat dit goed en persoonlijk kan zijn, als ook huis van de mens...
Ik wens jullie alvast erg veel succes en laat jullie trouw zeker een onvergetelijke dag worden!!!
Mvg
Pascal Bleyen



Brenda
10-9-2016
 Meld misbruik13-5-2016 6:34:03

Dag Valerie,

Heb je al eens gehoord bij een diaken?
Wij trouwen ook voor een kerk maar bij een diaken. Die zijn ook net iets losser dan een pastoor..



Tine

 Meld misbruik13-5-2016 11:46:09

Dag Valerie, je leest het hierboven al: ik maak en presenteer inderdaad persoonlijke huwelijksceremonies (www.tinededonder.be ). Maar als je echt wil trouwen voor de kerk, dan moet je dát doen. En dan zou ik zeker durven uitwijken naar een andere kerk met een andere pastoor en de vraag opnieuw stellen. Een pastoor die 2 gelovige mensen verbiedt om te trouwen voor de kerk? Veel zotter moet het toch niet worden... Alleszins, ik duim voor een losse pastoor met het hart op de juiste plek. Vele groeten, Tine



Valerie
26-8-2016
 Meld misbruik13-5-2016 13:33:18

Heb net contact gehad met O de vie, en die hebben nog plek in hun agenda! Van de kerk heb ik even mijn buik vol.. Tine De Donder leek idd ook heel leuk! Mss als O de Vie tegenvalt😉



Peter

 Meld misbruik17-5-2016 8:44:10

Hoe hard jullie ook proberen, deze mensen geven het zelf aan. Ze willen tot een bepaalde religie behoren, en een ceremonie binnen dat kader. Mensen zijn hier nooit specifiek in deze blog. Meestal spreekt men hier van 'DE kerk'. Ik vermoed dat het om de Rooms Katholieke Kerk (RKK) gaat. Er zijn nog andere kerken...

Een aantal van jullie aangeboden oplossingen zijn niet geschikt:
Huis van de Mens = vrijzinnig humanisme (niet religieus)
Vliegende pastoors = acteurs (geen religieuze plechtigheid)

Rent-a-priest is een organisatie van priesters. Ex-priesters die om een of andere reden de banden met de officiële katholieke organisatie braken of moesten breken.

Er zijn nog de protestantse organisaties, Evangilische kerk, Jehova's maar iedereen weet dat de kaarten daar nog conservatiever liggen. Denk maar aan fundamentalisme.

Parochiepriesters van de RKK leek me een nuttige tip.

Als je dieper op de religie en waar ze voor staat ingaat, dan is kinderwens misschien inderdaad een voorwaarde. Het is zo dat vrijen zonder het doel om kinderen te verwekken zelfs niet echt kan in de conservatieve interpretatie. Denk hoe het nog maar een paar decennia geleden was.

Doet je toch maar eens nadenken over de bemoeienissen van religie en dito organisaties. En over het nut van het idee op zich. Iets wat schuldgevoeld op je schouders laadt. En dat over zaken waar je eigen vrije keuze het normaalste van de mens is.




Peter

 Meld misbruik17-5-2016 8:45:46

*Parochiepriesters van de RKK uit andere gemeenten proberen leek me de nuttigste tip.


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Huwelijksviering nodig?
Ellis&You Bijzondere muziek voor die bijzondere dag in Antwerpen
Maak de mooiste dag van je leven af met de mooiste muziek. Laat je ontroeren door de betoverende stem van Ellis. Live begeleid op piano en/of gitaar voor uw ceremonie en receptie of live on tape voor een verrassend, extra geslaagd avondfeest! Meer info
Lillee's Land Lillee's Land in Tienen
Oldschool vintage swing & jazz Bij ceremonie duo zang - gitaar Meer info
Rent a Priest vzw Rituelen voor mensen van nu in Tielt
Rent a Priest verzorgt vieringen waarin u centraal staat, met de taal en de accenten die u wenst, op de plaats van uw keuze, met warmte, verbondenheid en passie. Rent a Priest is geworteld in de room-katholieke traditie en staat open voor iedereen. Meer info
Huyze Miekado Voor al uw drukwerk, bedankjes & accessoires in torhout
De eerste échte winkel voor trouwcadeautjes, gastenboeken,ringkussentjes, strooimandjes, enveloppendozen en trouwkaarten! Meer info