Nu Online
Momenteel zijn er 143 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Geen kinderwens = geen kerk?

  30-4-2016 15:32:52
Hey medebruidjes, hoorde net dat wanneer je een kerkelijk huwelijk wil, dit alleen kan als je een kinderwens hebt. Wij hebben dit niet, maar zijn wel gelovig.. Iemand ervaring mee? Wil ook niet liegen natuurlijk..

Valerie
26-8-2016
Meld misbruik



Reacties: 14 | Gelezen: 9105


Veronique
25-6-2016
 Meld misbruik30-4-2016 16:41:39

Ma neen dit lijkt me een groot fabeltje. Daar heb ik nog nooit van gehoord. Je zou eerder denken andersom als je al kinderen hebt dat je niet meer mag haha




Willy

 Meld misbruik30-4-2016 17:00:15

Dat dacht ik ook al . Valerie laat u dat niet wijsmaken hoor, daar is niets van aan!

En bij deze wil ik ons dan graag even voorstellen, De Ras Exclusief Vervoer.
Misschien wel iets voor jou? Neem gerust een kijkje op onze pagina of op www.derasexclusief.be

Met vriendelijke groeten,
Chantal



nele
9-7-2016
 Meld misbruik30-4-2016 17:10:10

Hallo

In principi onderteken je bij je ondertrouw voor de kerk dat je kinderen wil en hen gelovig zal opvoeden. Wij hebben daar met ons gastgezin ook over gediscussieerd. Maar ik zou het niet laten om voor de kerk te trouwen als jullie dat willen,en je zegt het zelf gelovig zijn. Het zijn oude papieren waar dit nog op staat, het is aan vernieuwing toe. En uiteindelijk is dit jullie keuze.
Ons gastgezin was daar heel realistisch in. Dus niet mee inzitten.



Jessie
4-6-2016
 Meld misbruik30-4-2016 21:28:24

Bij ons heeft de priester dat ook uitdrukkelijk gevraagd of we een kinderwens hebben en idd bij de ondertrouw onderteken je een document waar dit instaat...



stefanie
13-8-2016
 Meld misbruik30-4-2016 21:40:07

Inderdaad , hier ook het geval geweest .. Priester vraagt dit en je ondertekend de ondertrouw.. Maar laat je niet doen hierdoor , als je voor de kerk wilt trouwen , en toch geen kinderwens hebt .. Is dit je volste recht he :) daar kan niets of niemand over oordelen , en zeker ge priester .



Peter

 Meld misbruik1-5-2016 1:50:44

Eerst en vooral is kinderwens iets zeer persoonlijk. Buitenstaanders moeten dat erkennen. En bovendien kan zoiets nog evolueren.
Kiezen voor een kerkelijke ceremonie doe je ook alleen maar als dat strookt met je levensovertuiging en je tot die ideologie, die bepaalde georganiseerde religie wil toetreden.
We leven gelukkig in een seculier georganiseerde open samenleving. De (ik vermoed Katholieke) kerk heeft toch niet veel vat meer op het moreel kompas meer, zeker ethische zaken zoals familie planning. Hoera ook voor de huidige paus, dat is de meest progressieve die er tot nu toe was...
Ik ken er niet zo veel van, maar wat is dat gedoe met de zogenaamde 'ondertrouw' en het uitvragen door (oude generatie, en zijn er andere) pastoors? Is this still a thing?



Tine
2-7-2016
 Meld misbruik1-5-2016 14:40:36

De vraag, die sowieso deel is van de kerkelijke viering (en je dus niet kan weg laten), is of je kinderen wil aanvaarden als een geschenk Gods.

Eigenlijk moet je je akkoord verklaren dat je geen abortus zal doen. Dus zolang je er voor zorgt dat je niet zwanger wordt, lijkt me er geen probleem te zijn ;). Enkel als je 100% zeker bent dat je dan een abortus zou doen, zou je liegen.
En als die vraag bij de ondertrouw rechtstreeks gesteld wordt kan je nog altijd 'niet onmiddellijk' ofzo zeggen, dat is ook niet liegen.



Peter

 Meld misbruik2-5-2016 19:02:36

Huwelijk op die manier heeft dan wel verstrekkende gevolgen. Beloftes over ethische vraagstukken waarvan je op voorhand niet kunt weten of je ooit voor zo'n dilemma staat. Stel je bent bewust zwanger maar medisch staat snel vast dat het een zware ziekte/ernstige handicap heeft, en vanaf geboorte ontzaglijk zou lijden?

Dat je die belofte al dan niet bij een priester voor een deïteit gebeurt (mondeling, schriftelijk) is zelfs ondergeschikt aan het voornemen voor jezelf.

Je moet tot die ideologie, die bepaalde georganiseerde religie willen toetreden, en er dus best ook eerst veel over leren kennen. Weten waar je aan toe bent dus.



Hugo

 Meld misbruik3-5-2016 12:19:27

Ik zie niet in waarom je niet zou kunnen trouwen voor de kerk als je geen kinderwens hebt. Zoals Tine inderdaad aanhaalt moet je inderdaad in je kerkelijke viering opnemen dat je bereid bent om kinderen te aanvaarden als een geschenk van God. Je kan nog altijd kiezen hoe je deze zin interpreteerd en
of je dit geschenk aanneemt of niet :). En een hele ethische discussie is er tijdens onze ondertrouw niet gevoerd hoor. De pastoor zelf is daar vlot over gegaan en nadien hebben we nog gezellig gebabbeld over vanalles en nog wat. laat je er dus zeker niet door afschrikken



Valerie
26-8-2016
 Meld misbruik3-5-2016 20:22:47

http://www.gezinspastoraal.be denk vraag 11, staat duidelijk indien je geen kinderwens hebt, het huwelijk niet geldig is. : 0
We hebben besloten om volgende week bij ons eerste gesprek met de pastoor ook eerlijk te zijn hierover en dan zien we wel...



Valerie
26-8-2016
 Meld misbruik12-5-2016 20:59:28

Mogen dus niet voor de kerk trouwen.. Komen net vd pastoor. : ((



Veronique
25-6-2016
 Meld misbruik13-5-2016 21:30:09

Dan zijn er al mensen die nog kiezen van voor de kerk te trouwen, worden ze zo behandeld



Gabrielle
22-4-2017
 Meld misbruik8-8-2016 11:46:04

Ik kom misschien een beetje laat tot deze discussie, maar als het iemand zou helpen...
Er zijn eigenlijk 3 voorwaarden om voor de Kerk te trouwen:
1) je keuze om te trouwen moet een volledige vrije keuze zijn (geen van de partners moet denken dat zij/hij 'moet' trouwen; geen druk of dwang)
2) je moet beloven trouw te zijn aan elkaar (je kan niet afspreken dat je een 'open huwelijk' gaat hebben bijvoorbeeld, dat een minnaar/minnares geen probleem is)
3) en je moet openstaan voor vruchtbaarheid. Normaal betekent dit openstaan voor kinderen, maar het kan ook breder geïnterpreteerd worden (zeker voor oudere koppels als de menopause al voorbij is). Als je geen kinderwens zou hebben, moet het mogelijk zijn vind ik om je redenen met de priester (/de kerkvertegenwoordiger) de bespreken. Redenen om het bestwil ('best interests') van de potentiële kinderen (bv. dat één van de partners niet psychologisch stabiel genoeg is om ouder te worden) zijn dan aanvaardbaar.
Ik kan me voorstellen dat het een zware klap geweest moet zijn, om te horen dat je niet voor de kerk kon trouwen. Ik hoop dat je het hebt kunnen bespreken met de priester en zeker onder jullie twee



Valerie
26-8-2016
 Meld misbruik12-8-2016 13:25:01

Hey Gabrielle, gaan een ceremobie doen met O de vie. Was inderdaad een heel zware klap voor ons en onze familie.. Maar denk dat de ceremonie indien mogelijk nog mooier dan de kerkdienst wordt.


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Huwelijksviering nodig?
Ellis&You Bijzondere muziek voor die bijzondere dag in Antwerpen
Maak de mooiste dag van je leven af met de mooiste muziek. Laat je ontroeren door de betoverende stem van Ellis. Live begeleid op piano en/of gitaar voor uw ceremonie en receptie of live on tape voor een verrassend, extra geslaagd avondfeest! Meer info
Lillee's Land Lillee's Land in Tienen
Oldschool vintage swing & jazz Bij ceremonie duo zang - gitaar Meer info
Rent a Priest vzw Rituelen voor mensen van nu in Tielt
Rent a Priest verzorgt vieringen waarin u centraal staat, met de taal en de accenten die u wenst, op de plaats van uw keuze, met warmte, verbondenheid en passie. Rent a Priest is geworteld in de room-katholieke traditie en staat open voor iedereen. Meer info
Huyze Miekado Voor al uw drukwerk, bedankjes & accessoires in torhout
De eerste échte winkel voor trouwcadeautjes, gastenboeken,ringkussentjes, strooimandjes, enveloppendozen en trouwkaarten! Meer info