Nu Online
Momenteel zijn er 140 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

4 maanden voor onze trouw mogen we op zoek naar een pastoor...

  6-6-2013 9:22:57
Dag bruidjes,

vorige week zat volgende mailtje in mijn mailbox vanuit de parochie:

"Beste Veva en Roel,
onze priester heeft vanaf 1 september 2013 een andere, voltijdse verantwoordelijkheid gekregen op het bisdom, die niet meer te combineren valt met
het parochiepriesterschap. Daardoor zal hij zal op 28 september niet kunnen voorgaan op jullie huwelijk.
Er is ons vanuit het bisdom beloofd dat er een opvolger komt maar wie dat zal zijn en vanaf wanneer dit zal ingaan, is ons momenteel nog onbekend.
Er zal in elk geval een priester zijn om jullie huwelijk te voltrekken. Of de aan te stellen priester, of de administrator van de parochie kan jullie huwelijk voltrekken of een andere priester de toestemming geven jullie voorganger te zijn.
Op het bisdom is men op de hoogte van alle plechtigheden die gepland zijn en men ziet de nood van een opvolger en/of vervanger.
Zodra we vanuit het bisdom meer duidelijkheid hebben, brengen we jullie op de hoogte.
Met dank voor jullie begrip voor deze uitzonderlijke situatie."

Dus 4 maanden voor onze viering zitten we zonder priester. Ik vond het al een beetje curieus dat we nog nooit bij de pastoor waren uitgenodigd geweest voor een kennismakingsgesprek...

Nu hebben we dus een aantal opties:
- wachten tot het bisdom ons een oplossing voorstelt (met het risico om een priester te hebben die ons niet ligt)
- zelf op zoek gaan naar een nieuwe priester

De laatste optie is niet zo simpel aangezien we zelf niemand kennen. De enige persoon aan wie ik zou denken is een oud-leerkracht van mij van het middelbaar die ook diaken is. Ik had toen altijd een zeer goed contact met hem (hij is nu ook een "vriendje" op Facebook).Maar komt dat niet raar over op die man dat ik hem na al die jaren contacteer met de vraag om onze viering voor te gaan?

Wat zouden jullie doen in mijn situatie?
- wachten op een oplossing vanuit het bisdom
- zelf op zoek gaan

Bedankt!

Veva
28-9-2013
Meld misbruik



Reacties: 8 | Gelezen: 1299


Rebecca
27-4-2013
 Meld misbruik6-6-2013 9:28:33

Neem het heft zelf in handen en ga voor de oud-leerkracht die diaken is. Bij diakens gaat het meestal ook wat losser. Succes!



Melissa
8-8-2015
 Meld misbruik6-6-2013 9:49:17

Ik zou ook voor de oud-leerkracht gaan, leg de situatie uit en die man zal vast met veel plezier jullie viering voorgaan...



Evelyn
6-6-2014
 Meld misbruik6-6-2013 10:03:12

van welke streek ben je ? Ik ken een priester die de parochies rond wachtebeke tot zijn ambt neemt



Veva
28-9-2013
 Meld misbruik6-6-2013 10:32:35

@Evelyn: van Leuven ...



Charmy
25-5-2013
 Meld misbruik6-6-2013 10:43:54

hey, wij hebben ook niet mogen kiezen ze welke priester we hadden.. het was gewoon de deken van onze parochie....
dus ik zou gewoon de vervanger die vanuit leuven komt nemen?



Tineke
11-5-2013
 Meld misbruik6-6-2013 12:58:46

Hoi Veva,

Volgens mij kan je eender welke priester nemen, als die bereidt is om jullie te trouwen in jullie kerk. Wij hadden in Puurs een priester uit Wommelgem, omdat ik hem ook al jaren ken en ik enkel hem wilde :)

Als je niet meteen een priester kent/vindt, dan zou ik ook voor die oud-leerkracht gaan. Dan heb je een mis zonder eucharistie, maar dat had je misschien sowieso al? Als je daar niet echt aan tilt, dan lijkt mij dat de beste oplossing.

Succes met de zoektocht!



Veva
28-9-2013
 Meld misbruik6-6-2013 15:46:53

Wij hebben wel een viering met eucharistie. Mag een diaken dit niet doen?



margot
7-9-2013
 Meld misbruik26-6-2013 23:53:59

wij hebben een super lieve priester
die van bierbeek :-)


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Huwelijksviering nodig?
Ellis&You Bijzondere muziek voor die bijzondere dag in Antwerpen
Maak de mooiste dag van je leven af met de mooiste muziek. Laat je ontroeren door de betoverende stem van Ellis. Live begeleid op piano en/of gitaar voor uw ceremonie en receptie of live on tape voor een verrassend, extra geslaagd avondfeest! Meer info
Lillee's Land Lillee's Land in Tienen
Oldschool vintage swing & jazz Bij ceremonie duo zang - gitaar Meer info
Rent a Priest vzw Rituelen voor mensen van nu in Tielt
Rent a Priest verzorgt vieringen waarin u centraal staat, met de taal en de accenten die u wenst, op de plaats van uw keuze, met warmte, verbondenheid en passie. Rent a Priest is geworteld in de room-katholieke traditie en staat open voor iedereen. Meer info
Huyze Miekado Voor al uw drukwerk, bedankjes & accessoires in torhout
De eerste échte winkel voor trouwcadeautjes, gastenboeken,ringkussentjes, strooimandjes, enveloppendozen en trouwkaarten! Meer info