Nu Online
Momenteel zijn er 211 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Huisje gekocht ! Wat nu ? :-)

  18-3-2013 10:57:06
Hellow iedereen !

Donderdag als tweede bezoeker een (zoveelste) woning gaan bezichtigen en meteen gekocht ! Compromis wordt volgende week getekend, maar daarin zal dan staan dat we "ongehuwd" zijn. Nu trouwen wij een dikke twee maand later en vroeg ik me af of dat gevolgen heeft voor het feit dat wij willen trouwen onder het wettelijk stelsel (geen huwelijkscontract opstellen), wat dus automatisch van kracht is. Nu vraag ik me af of het geen "probleem" is dat we dan een huis gekocht hebben, nét voor dat we gaan trouwen...
Heeft dit voor- of nadelen? Iemand deze situatie al meegemaakt?

We zijn echt SUPERBLIJ, waren al anderhalf jaar op zoek naar onze droomwoning en nu is het zo ver.... Alleen wordt 2013 precies wel een druk jaar : trouwen, verhuizen, enz.


Guinevere
7-6-2013
Meld misbruik



Reacties: 14 | Gelezen: 1774


Tineke
11-5-2013
 Meld misbruik18-3-2013 11:05:33

Guinevere, ik zou eens naar een notaris bellen als ik van jou was. Die kan jou meteen verderhelpen. Je kan het gewoon even telefonisch vragen, zo hoef je niet per sé langs te gaan he!

En een dikke proficiat met jullie aankoop, 2013 wordt duidelijk JULLIE jaar! :-)



Saar
7-9-2013
 Meld misbruik18-3-2013 11:10:36

Wij hebben ons huis gekocht in 2011 en hebben in onze akte een 'beding van aanwas' laten opnemen. Wij waren toen wel al wettelijk samenwonend. Mocht er met een van ons iets gebeuren, gaat het huis naar de langstlevende. Wij kiezen er wel voor om een huwelijkscontract op te stellen, enkel mbt tot ons huis. Proficiat met jullie eigen huisje!



Dorien
20-7-2013
 Meld misbruik18-3-2013 11:18:29

Wij zitten in dezelfde situatie, wij hebben een maand geleden de compromis getekend. Daarin staat inderdaad ongehuwd.
Onze akte wordt getekend NA ons huwelijk, daarin zal dus staan gehuwd.
In onze compromis werd al vermeld dat we zouden huwen op 20 juli.
Best even contact opnemen met de notaris voor de zekerheid, als je het huis via een makelaar koop kan hij je hier normaal ook mee helpen.
Volgens mij kan dit opgenomen worden in de akte.
Groetjes,
Dorien



Nadia
5-10-2013
 Meld misbruik18-3-2013 11:20:27

inderdaad, beding van aanwas en wettelijk samenwonen!

bovendien; de compromis wordt nu getekend, een paar maand later (min. 2, max. (en meestal) 4) volgt pas de officiële akte, waarin dan wel opgenomen kan worden dat jullie intussen gehuwd zijn!

maar bel eens naar de notaris, dan ben je zelf ook gerust...

En... PROFICIAT!!!!!! :-)



Carrie
13-9-2013
 Meld misbruik18-3-2013 11:23:38

Proficiat !
Het wordt inderdaad een heel druk jaar precies.

Volgens mij kan de notaris inderdaad heel snel een duidelijk antwoord geven.
En dan hoef je daarover al niet meer te stressen, he :-)

Waar hebben jullie eigenlijk een huisje gevonden?



Guinevere
7-6-2013
 Meld misbruik18-3-2013 11:31:38

Merci alvast voor de tips ! Een huis in Keerbergen. IWe hadden NOOIT gedacht dat we daar zouden wonen (dure gemeente), maar eigenlijk een grot geluk (bij een ongeluk) gehad. Een huis (volledig gerenoveerd) dat verkocht werd omdat de eigenaars aan het scheiden zijn er er zo snel mogelijk vanaf wilden (scherpe prijs dus). Donderdag bezocht en paar uur later beslist want er waren veel geïnteresseerden. Wel een beetje raar omdat al hun persoonlijke spullen er nog stonden (zelfs hun huwelijkskaars uit 2010 en de kinderkamer van hun 3-jarig zoontje :-s).
Op 10 minuten van mijn ouderds dus grote meevaller !





Carrie
13-9-2013
 Meld misbruik18-3-2013 11:44:02

Heel leuk voor jullie :-)
En nog een beetje een beboste buurt regio he !
Geniet er maar van !



Ann
24-1-2014
 Meld misbruik18-3-2013 14:47:50

Proficiat!!! geniet er van!!! x



lien
4-5-2013
 Meld misbruik18-3-2013 16:20:28

wij hadden een beetje dezelfde situatie. wij gingen naar de notaris voor een huwelijkscontract maar omdat wij vrij snel kinderen willen zei die van geen te nemen.
nu lopen we wel een groot risico omdat we niet wettelijk samenwonen (als er nu één van ons beiden overlijden moet de andere 60 procent successierechten betalen op dat deel).

nu als je snel kinderen wilt na de trouw is er geen probleem. vanaf het moment er kinderen zijn, en je partner overlijdt komt een deel (weet niet meer hoeveel) op de kinderen te staan, maar jij hebt wel vruchtgebruik tot je zelf overlijdt.

als je gehuwd bent en nog geen kinderen hebt, moesten wij van hem zelf een document schrijven waarin we ons deel aan de andere overlaten.



Ann
18-5-2013
 Meld misbruik18-3-2013 19:47:52

Tegen dat de officiële akte getekend wordt zullen jullie waarschijnlijk wel getrouwd zijn :) Reken daarvoor maar op een maand of drie-vier, zeker als er een lening aan te pas komt! Dus wat betreft beding van aanwas etc, daar moet je je allemaal geen zorgen over maken!

En kaart het inderdaad eens aan bij je notaris, het is het moment he :)



Nathalie
27-9-2013
 Meld misbruik18-3-2013 21:17:34

Wij hebben in aug 2012 ons huis gekocht ook met een beding van aanwas en zijn gaan wettelijk samenwonen. Nu wij gaan trouwen zal dat beding van aanwas automatisch vervallen en gaat het huis sowieso naar de langstlevende. Dit is een van de mogelijke oplossingen, mss bestaan er nog wel, ik weet het niet.



Vanessa
31-8-2013
 Meld misbruik19-3-2013 9:38:30

Hey wij zijn vorige week naar de notaris geweest om onze situatie te bespreken.
Als je een huis koopt nadat je getrouwd bent, is het wel goedkoper omdat dit dan automatisch mee onder het algemeen stelsel (dus gezamenlijk van jullie twee) valt. (als je daarvoor kiest tijdens je trouw uiteraard)
Als er dan één van de twee komt te sterven, moet je geen successierechten betalen en met het oog op kinderen, dan blijft het huis van jou.
Wij hebben al een huis sinds 2005 dus dit was 50/50 tot hiertoe. Nu wordt het in een huwelijkscontract opgenomen (dus in het gezamenlijk stelsel) en dit kost ons 450 euro.
Dus mssch kan je het zo regelen dat je akte pas kan opgemaakt worden na de trouw?
Spaart toch weer wat centjes uit he.
groetjes



Valerie
24-8-2013
 Meld misbruik19-3-2013 16:55:38

Hoi Guinevere,

eerst en vooral proficiat :) het zal inderdaad druk worden dit jaar ;-)
ook wij hebben onverwacht een huis gekocht, terwijl we nog niet getrouwd waren in Januari.
de datum voor het wettelijk huwelijk lag wel al vast, in mei ergens, maar hebben die datum vervroegd naar 8/03 omdat het binnen de 4 maanden afgehandeld moet zijn bij de notaris ofzoiets.
Dus bij het ondertekenen van de compromis bij het immobiliënkantoor waren we niet getrouw, en deze vrijdag moeten we naar de notaris voor de laatste stap van het huis, en nu zijn wij wel getrouwd.
Dus dit heeft geen gevolgen, want bij de notaris zal staan dat we wel getrouwd zijn. We werken ook niet met een huwelijkscontract omdat de wet zo al goed genoeg is.

veel geluk!



Joyce
11-5-2013
 Meld misbruik20-3-2013 8:40:22

Proficiat met het huis!
Bij ons net hetzelfde verhaal, maar dan met een bouwgrond. Compromis getekend voor de trouw. De akte zal getekend worden na onze trouw binnenkort, dus dat komt goed uit!
Wij hadden bij het tekenen van de compromis ook al onze trouwdatum vermeld en ze hebben hiermee rekening gehouden voor de akte.
Dit zal idd een druk (en duur!) jaar worden...



Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...