Nu Online
Momenteel zijn er 86 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Twee huizen, huwen en belasting

  28-1-2013 11:28:54
Dag lieve mensen,

Ik had een vraag. Mijn vriend en ik zouden graag trouwen. Hij heeft al een huis (op zijn naam), waarvoor hij belanstingsgeld terug krijgt. Vanaf het jaar 2014 gaat de wet veranderen en al degenen die voor 2014 een huis/appartement hebben gekocht gaan belastingen nog terug krijgen en voor degenen die na 2014 kopen zou het kunnen zijn dat dit wordt afgeschaft. Klopt dat? Ook ik heb een appartement op mijn naam staan, dus ook ik heb een voordeel van een belastingsbonus. Nu als wij dan trouwen en doen dit met scheiding van goederen. Gaat zijn huis dan niet als mijn tweede woning beschouwd worden? En hoe zit het dan met de belastingen? Gaan die twee woningen gewoon zoals nu beschouwd worden, waarbij hij zijn centjes krijgt en ik de mijne? Of doordat wij getrouwd zijn gaat dit veranderen? En worden die woningen als tweede woning gerekend, waardoor wij minder (?) gaan terug krijgen van de belastingen?

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is wat ik bedoel.
Alvast bedankt!
Groeten

alina
28-8-2010
Meld misbruik



Reacties: 6 | Gelezen: 2203


tima
8-9-2012
 Meld misbruik28-1-2013 11:54:30

voor al je vragen ga naar een notaris met je papieren en stel al je vragen . deze consultatie bij een notaris is gratis !!!



Michèle
24-8-2013
 Meld misbruik28-1-2013 12:04:15

Zoals Tima zegt, best eens een notaris raadplegen! Hij/zij kan je alle correcte uitleg geven! groetjes



Evy
18-5-2013
 Meld misbruik28-1-2013 12:46:50

Hey Ik kan u juist zeggen dat wanneer je huwt met een huwelijkscontract en daaruit de keuze maakt om met scheiding van goederen te trouwen, blijft alles wat jullie hebben, kopen en of verkopen voor en na het huwelijk steeds enkel en alleen u of zijn persoonlijk bezit. Wanneer jullie huwen zonder huwelijkscontract trouwen jullie onder het wettelijk stelsel. Hierbij zullen jullie bezitten voor het huwelijk nog steeds jullie persoonlijke bezit blijven de dingen die echter tijdens het huwelijk gekocht en of verkocht worden, worden dan gemeenschappelijk bezit.

Maar zoals Tima en Michèle zeggen vraag eens na bij een notaris. Wanneer jullie zouden huwen met scheiding van goederen dienen jullie er toch naartoe te gaan.



alina
28-8-2010
 Meld misbruik28-1-2013 13:34:26

Hey!
Bedankt voor jullie reacties en advies! Ik zal onmiddellijk een afspraak maken met een notaris.

Groetjes



jana
15-6-2013
 Meld misbruik28-1-2013 15:27:32

Dag Alina,
Dit vind je terug op de website van de federale overheid:
Fiscale voordelen van een hypothecaire lening
Als er aan enkele voorwaarden voldaan is, geven de bestedingen (kapitaalaflossingen en intresten) van uw hypothecaire lening recht op de aftrek 'enige, eigen woning'.
De lening moet daarvoor:
aangegaan zijn vanaf 1 januari 2005 gewaarborgd zijn door een hypothecaire inschrijving aangegaan zijn bij een instelling die gevestigd is in de Europese Economische Ruimte aangegaan zijn voor een looptijd van minstens tien jaar dienen om de 'enige' en 'eigen' in België gelegen woning te verwerven of te behouden (aankopen, bouwen, vernieuwen of betalen van de successierechten voor die woning)Uw woning wordt beschouwd als 'enige' woning als u geen eigenaar bent van een andere woning. De 'eigen' woning is de woning die u betrekt en waarvan u eigenaar, bezitter, erfpachter, opstalhouder of vruchtgebruiker bent. Als u gehuwd bent of wettelijk samenwoont, moeten beide partners de woning betrekken.

Groetjes,

Janatje



alina
28-8-2010
 Meld misbruik29-1-2013 10:39:26

Dag Jana,

Bedankt voor deze informatie! :)

Groetjes!


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...