Nu Online
Momenteel zijn er 143 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

achternaam behouden of niet?

  23-12-2012 11:50:14
Hallo iedereen

Hoe zit het juist met je achternaam als je getrouwd bent? Behoud je als vrouw altijd je oorspronkelijke achternaam voor officiële zaken (werk, paspoort, ID, ...) en de achternaam van je man enkel in het dagelijkse leven? Hoe zit dat juist of welke opties zijn er?

Ik heb ergens ook gelezen dat als je de achternaam van je man aanneemt, je loon vermindert, is dit waar?

Danku voor de verduidelijking!
Charlotte

Charlotte
25-5-2013
Meld misbruik



Reacties: 8 | Gelezen: 1857


Evelien
1-9-2012
 Meld misbruik23-12-2012 12:08:49

Ehm, voor zover ik weet heb ik nog altijd mijn eigen achternaam hoor :-). Geen idee waarom ik nu mijn man zijn achternaam zou hebben. Ik denk dat dit enkel in Amerika gedaan wordt en dan nog :-).

Groetjes!

Evelien



Sanne
9-7-2011
 Meld misbruik23-12-2012 13:07:08

Evelien, in Nederland krijg je ook de achternaam van je man, of kan je hier toch voor kiezen.

Maar, Charlotte, in België hou je officieel altijd je eigen achternaam.
Als ik het goed heb, mag je in bepaalde gevallen wel de achternaam van je man gebruiken, bijvoorbeeld bij de oprichting van een eigen zaak.

Je loon zal dus nooit verminderen als je de achternaam van je man aanneemt, omdat je die naam niet kan aannemen. Wat wel gebeurt nadat je getrouwd bent, is dat je een gezamelijke belastingsbrief zal krijgen, waardoor die berekening iets verandert (als jullie nog niet wettelijk samenwonend waren, want dan is dat al). Dat kan invloed hebben op de bedrijfsvoorheffing en zo dus wel een beetje op de hoogte van je loon.



Martine
14-6-2014
 Meld misbruik23-12-2012 17:40:19

Ik hou mijn naam toch gewoon, hoor.

Het enige wat ik nu al doe, is de vaste telefoon opnemen met de naam van mijn partner.
Omdat iedereen die mij moet hebben, toch op mijn gsm belt en de vaste lijn op zijn naam staat.

Heel vroeger was het de gewoonte dat de vrouw de naam van de man aannam en courant gebruikte. Maar we zijn 2012!



sarah
3-8-2013
 Meld misbruik23-12-2012 18:29:39

persoonlijk zou ik het wel leuk gevonden hebbe de naam van mijn man aan te nemen, dezelfde naam als man en kids maar ik ben misschien een lekker melig mens ;)




Sophie
18-5-2013
 Meld misbruik23-12-2012 20:39:32

In België behoudt elke echtgenoot inderdaad zijn of haar eigen naam, en dat is maar goed ook! Ik vrees nu al dat op de helft van de envelopjes die we op de dag van ons huwelijk gaan krijgen, zijn en mijn voornaam, gevolgd door zijn familienaam gaat staan. Helaas blijft het een (slechte) gewoonte van de mensen om een getrouwd stel, al dan niet met kinderen, aan te schrijven met de familienaam van de echtgenoot. Net of de vrouw niet meetelt.

Ik kan er niet aan doen, maar ik ben daar zeer radicaal in. Mensen moeten mij met mijn eigen naam blijven aanspreken. Wanneer ik bijvoorbeeld een reservatie doe in een restaurant, zal dit altijd onder mijn eigen naam, of minstens een dubbele naam zijn. Als men mij facturen zou sturen waarin men mij zou aanspreken met de naam van mijn toekomstige, zal ik ze niet betalen, aangezien ze niet aan mij zijn gericht.

Hoe dan ook: je mag effectief wel de naam van je partner gebruiken in beroepsaangelegenheden en met diens instemming (dat geldt overigens ook voor je echtgenoot), maar je kan hem niet officieel overnemen.

Met betrekking tot het loon: dat zou zo zijn omdat de werkgever de perceptie heeft dat een vrouw die de naam van haar echtgenoot gebruikt, niet onafhankelijk genoeg en zelfs naïef zou zijn. Juridisch gezien mag dat uiteraard niet tot gevolg hebben dat je minder zou verdienen dan een vrouw die haar eigen naam gebruikt. Dus in principe kan het niet.



Charlotte
25-5-2013
 Meld misbruik23-12-2012 22:05:13

Merci voor de verduidelijking dames!



Lies & Eline
30-4-2014
 Meld misbruik27-12-2012 10:18:37

Hoi, Ik wil dit ook doen als we getrouwd zijn, maar nu lees ik hier dat dit niet kan? Of begrijp ik het verkeerd? Ik zou beide namen als achternaam gebruiken...



Sophie
18-5-2013
 Meld misbruik15-1-2013 8:42:32

Je kan de naam van je echtgenoot f echtgenote niet officieel aannemen. Natuurlijk, als je dat wenst, kan je bvb wel je brieven, kaartjes edm ondertekenen met een dubbele naam. Op officiële documenten zou ik dat echter niet doen, want je naam blijft officieel dezelfde.
In Nederland is het anders, maar daar ken ik de regelgeving niet helemaal.


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...