Nu Online
Momenteel zijn er 85 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Een huis kopen en trouwen...

  14-11-2012 20:32:51
Hoi bruidjes!
Wij trouwen in augustus maar zullen waarschijnlijk heel binnenkort een huis kopen.
Ik ben nogal een leek in de juridische zaken en notaris kwesties!
Is het wel interessant om een huis te kopen voor je trouwt. Of maakt dat allemaal niet veel uit?
Iemand in dezelfde situatie (geweest)? Ik wil gewoon vermijden dat we dubbel zoveel notariskosten hebben. Dat we niet nog eens moeten herschrijven bij de trouw.

Tips?

Marlies
10-8-2013
Meld misbruik



Reacties: 8 | Gelezen: 1766


Sara
15-6-2013
 Meld misbruik14-11-2012 20:41:11

wij hebben 2 jaar geleden een huis gekocht en trouwen volgend jaar.. mét een huwelijkscontract omwille van ons huis en dat komt toch wel op zo'n € 500 kosten.. dus moest ik jullie zijn zou ik me toch eens heel goed informeren bij de notaris! (meestal is zo'n informatiegesprek gratis) eventueel kun je al voor de wet trouwen voor je je huis koopt é! veel succes!



Ann
14-9-2013
 Meld misbruik14-11-2012 20:50:42

Hey Marlies,
ik ben zelf juriste van opleiding en juridisch gezien is je vraag niet zomaar op 1 2 3 op te lossen. Het hangt er vanaf wat voor soort huwelijk je gaat aangaan (wettelijk stelsel, scheiding van goederen of gemeenschap van goederen), op wiens naam het huis zal staan, . . .
Ik zou zoals Sara zegt inderdaad naar een notaris gaan en jouw situatie specifiek aan hem voorleggen.
Groetjes



Michèle
24-8-2013
 Meld misbruik14-11-2012 21:20:56

Wij hebben 2 jaar geleden een huis gekocht en trouwen volgend jaar... Sinds het plannen begonnen is had ik hier nog niet over nagedacht of er iets gaat veranderen... Bedankt voor de tip!



Sarai
1-6-2013
 Meld misbruik14-11-2012 22:43:23

Wij zitten in dezelfde situatie. Maar is afhankelijk van je eigen situatie. Wij zouden ook eerst het huis kopen en dan pas trouwen. Maar best eens bij notaris langs gaan , bij ons was dit eerste gesprek ook gratis en dan weet je toch beter wat je te wachten staat. Bij ons zeiden ze ook zelf wat we het beste deden , wat wel makkelijk is want wij zijn ook niet op de hoogte van die dingen. Groetjes



Gitte
14-4-2012
 Meld misbruik15-11-2012 8:58:10

Wij hebben ook gekocht (lang) voor we getrouwd zijn. Er is toen een bepaalde clausule in ons contract opgenomen die automatisch door een huwelijk herroepen werd, zodat het niet nodig was om na een eventueel huwelijk iets te doen.
Je notaris kan je hierover het beste adviseren. Dat advies is gratis. Als je beslist om een huis te kopen, mag je ook je eigen notaris kiezen, zelfs al heeft de verkoper al iemand, dat heeft geen invloed op de kosten (die worden dan gewoon gedeeld door beide notarissen).
Het is dus niet nodig om de aankoop van een huis uit te stellen tot je getrouwd bent. Je moet je alleen heel goed laten adviseren.



Lieve
17-5-2013
 Meld misbruik15-11-2012 9:22:20

Hey Marlies
Wij trouwen volgend jaar en hebben begin dit jaar ons huis gekocht. We waren al een jaar op zoek, dus als je dan vindt wat je wilt, stel je die aankoop ook niet meer uit.
Bij ons was het eigenlijk voordeliger om ons huis te kopen voor onze trouw omdat mijn vriend al een huis had dat hij verhuurde. Ons huis viel onder klein beschrijf, maar omdat hij al een huis had, moest hij toch 10% notariskosten betalen. Omdat we nog niet getrouwd waren, was dat voor mij maar 5%. Dus we hebben voor één helft 10% en voor de andere 5% betaald.
We moeten binnenkort nog eens naar de notaris voor een huwelijkscontract in verband met dat huis en dat andere en zo, maar die kost weegt niet op, denk ik, tegen de kost van je droomhuis. En als je dat huis vindt en het mogelijk is om het te kopen, moet je dat gewoon doen, want de huizenprijzen stijgen alleen maar en het huis van je dromen kom je niet elke dag tegen.



Tina
19-7-2013
 Meld misbruik15-11-2012 11:48:18

Als je eerst een huis koopt en dan nog trouwt betaal je eigenlijk 2x notariskosten. Hangt wel allemaal af van of je sowieso een huwelijkscontract wil.

Normaal moet bij het standaard huwelijkscontract geen notaris aan de pas komen. Kies je voor een ander stelsel of inbreng van iets (geld, goederen,...) moet dat wel.




Jolien
22-9-2012
 Meld misbruik17-11-2012 18:36:28

Bij ons was het voordeliger om te kopen na de trouw. Daar wij toch vorig jaar al gekocht hadden, moesten we een contract opstellen om ons huis in te brengen in ons huwelijk en zijn we dus 500 EUR kwijt. Ik zou dus best op voorhand al eens gaan informeren bij de notaris, maar bij ons zeiden ze dat het gemakkelijker was om te kopen als je al getrouwd bent.


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...