Nu Online
Momenteel zijn er 339 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Trouwen met huwelijkscontract - valt dat op?

  27-4-2012 11:11:09
Beste bruidjes,

Een vraagje; wij trouwen met een huwelijkscontract.
Dit wordt op voorhand bij de notaris opgemaakt, maar nu heb ik er enkele vragen rond;
- weet de ambtenaar die ons huwt af van het contract en weet hij/zij dan ook wat er instaat?
- valt het tijdens de plechtigheid op het stadhuis op dat er een contract afgesloten is?
- wordt dit gezegd tijdens de viering?

Ik vraag dit omdat onze ouders niets afweten van het contract en we dit graag zo houden.
Bijkomend issue; onze ouders kennen de schepen die ons gaat huwen..

Alvast bedankt voor de info!

Sara
22-9-2012
Meld misbruik



Reacties: 16 | Gelezen: 1828


kim
26-5-2012
 Meld misbruik27-4-2012 11:19:29

ik zou naar het stadhuis bellen, wij hebben dit hier moeten doorgeven omdat dit op een of andere manier in het systeem geregistreerd wordt. maar geen idee of ze het effectief vermelden.



Saskia
8-6-2012
 Meld misbruik27-4-2012 11:22:26

Sara, volgens mij zeggen ze tijdens je wettelijk huwelijk wel onder welk stelsel je trouwt. zou dus niet zo goed zijn voor jullie...

Het lijkt mij wel ondenkbaar dat deze schepen weet wat er instaat, zo iets is prive en weten zij volgens mij niet. Vraag het is na bij je notaris...
En anders ken ik ook iemand die bij een notaris werkt en wil ik aan haar vragen of ze weet dat de ambtenaar weet wat er in staat.

Sowieso voor de ouders, je moet toch niet zeggen wat er in staat e...als jullie hiervoor gekozen hebben dan is het zo. Jij en Gerrit hebben nu samen een nieuw leven waarin jullie samen beslissingen nemen die niemand wat aangaan. Man toch, die ouders die hun zo moeien... (valt het op dat er weer troubles in paradise zijn met de schoonouders?)
Maar ik vertel het allemaal in rozengeur en manenschijn volgende week zaterdag...tegen dat onze verhalen gedaan zijn zijn onze mannen strontzat (hihihi...)



Karen
18-8-2012
 Meld misbruik27-4-2012 11:38:13

Bij ons hebben ze daar niets over gezegd en we zijn gehuwd met scheiding van goederen met een beperkte gemeenschap...



Rebecca
27-4-2013
 Meld misbruik27-4-2012 11:40:31

Sara, wanneer je de trouw gaat betalen en de aangifte tekent, vragen ze onder welk stelsel je trouwt. Dit moet je correct doorgeven. Van de notaris krijg je een papier die je vooraf aan de gemeente moet geven en waarop staat: wettelijk stelsel, gemeenschap van goederen of scheiding van goederen meer niet (details rond wie wat krijgt en zo). Een schepen zal dit dus ook niet weten. Er wordt aan het begin van de trouw in het gemeentehuis wel kort gezegd. Jullie zijn hier samen om te trouwen xxx (met wettelijk stelsel, scheiding van goederen of gemeenschap) maar ook niet meer en ik denk hier eigenlijk nu pas aan want dit duurt zo kort dat zinnetje dat daar amper op gelet wordt.
Wat mogen je ouders juist niet weten, het soort contract of de details want aan het soort contract weten ze nog maar de helft!



Els
16-6-2012
 Meld misbruik27-4-2012 12:43:47

Dag Sara,

Wij zijn ook getrouwd met een contract. De ambtenaar die jullie trouwt weet af van het contract en weet om welk type contract het gaat (scheiding van goederen, wettelijk stelsel met inbreng, ...) want dat wordt vermeld in de akte, maar normaal niet de exacte inhoud. Bij ons is er tijdens de plechtigheid op het stadhuis expliciet vermeld dat we een contract afgesloten hadden en zelfs om welk type contract het ging. Ik heb wel begrepen dat dit niet in alle gemeenten gebruikelijk is, maar om zeker te zijn, misschien toch best eens informeren.

Groetjes,

Els



Sara
22-9-2012
 Meld misbruik27-4-2012 12:58:12

Bedankt allemaal voor de feedback!

Het ideale zou zijn dat onze ouders zelfs niet afweten van een contract.. blijkbaar vraag ik dat best op voorhand dan aan de schepen die ons huwt..

Want dat is wel iets waar onze beide ouders dan van zullen verschieten, ik wil geen drama op onze trouwdag, dus beter dat het in de viering zelf niet vermeld wordt.
Kan wel zijn dat dit wettelijk verplicht is? Saskia, kan je dat eens navragen aan die persoon?

Alvast bedankt.

Sara



joyce
26-10-2013
 Meld misbruik27-4-2012 13:13:14

wij trouwen ook met contract maar hebben dat in samenspraak gedaan met beide ouders... is mijn 2de keer dat ik huw en mss cru om zo tezeggen maar wil me zelf ergens beschermen dat ik niet opnieuw op mooie dag in leeg huis aankom mijn verloofde en zijn ouders begrepen dat wel en is dus een contract opgesteld.
dus heel ander verhaal als bij jou...
gewoon navragen op gemeente en of notaris

groetjes



Saskia
8-6-2012
 Meld misbruik27-4-2012 13:53:28

Sara, doe ik en ik stuur je via FB wel een antwoord



WWW.DISCOVIDEO.BE

 Meld misbruik27-4-2012 17:52:26

Je kunt nooit trouwen zonder contract. Indien je trouwt "zonder", heb je er toch een.grtz



Sophia

 Meld misbruik27-4-2012 20:08:46

Het is volgens mij wettelijk verplicht om te vermelden tijdens de wettelijke trouw (dus dat wordt luidop gezegd) dat jullie trouwen met een huwelijkscontract (opgemaakt te ... op ... bij notaris...). Wat dit contract inhoudt (het stelsel wordt volgens mij zelfs niet echt vermeld), weet niemand buiten jullie beide en jullie notaris. De schepen die jullie trouwt kan dat volgens mij niet weten. Bel gewoon eens naar jullie notaris. Dit is niet zo'n vreemde vraag en ze geven je toch kosteloos advies.



Roxanne
25-6-2011
 Meld misbruik30-4-2012 10:51:48

Bij ons werd dat niet gezegd hoor! Dat staat gewoon in het trouwboekje geschreven. Bij aangifte van ons huwelijk hebben ze dat wel gevraagd maar ze hebben er niets over gezegd op de dag zelf....




Valerie
11-5-2013
 Meld misbruik1-5-2012 11:24:29

Hey! Dit wordt niet gezegd hoor.. ze schrijven dit wel op en ik zag het ook staan toen de ambt ons huwde, maar ze laten dit zinnetje over bij het voorlezen van de trouwbeloften..

Veel geluk samen!



Veerle
2-7-2011
 Meld misbruik8-5-2012 12:33:02

Hey!

Bij ons werd dat wel vermeld, dus 'k zou het toch eens op voorhand navragen..
En mag ik eens vragen waarom je ouders daar niets van mogen weten? Dat is toch volledig jullie beslissing?
Groetjes,
Veerle



Sara
22-9-2012
 Meld misbruik8-5-2012 12:37:24

Bedankt voor de reacties!

Mijn ouders zijn ervan op de hoogte maar dat onderwerp ligt heel gevoelig bij de schoonouders; concreet; mijn vriend kocht (onder impuls van z'n vader) alleen een huis terwijl ik nog studeerde. We zijn er in oktober samen gaan inwonen en ik heb van bij het begin de helft van alles betaald, dus we kiezen ervoor om het huis als gemeenschappelijk goed te maken, zodat ik ook volle eigenaar wordt. Mijn schoonouders zijn hier tegen en zullen dus niet akkoord zijn met onze keuze.

Maar nu ik weet dat ze het misschien vermelden, misschien ook niet, en dat er onder dat soort contract alles kan vallen, kunnen we ons voorbereiden..



Veerle
2-7-2011
 Meld misbruik8-5-2012 17:00:48

Ik denk dat je hier eigenlijk beter eerlijk over bent, ook al ligt dat gevoelig.. De dag dat er anders iets gebeurt en je beroep doet op wat er in het huwelijkscontract staat (je mag er niet aan denken, maar stel dat je man iets overkomt en hij overlijdt), dan denken zij dat ze de erfgenamen zijn (als er geen kindjes zijn), terwijl jij eigenlijk eigenaar blijft van het huis... 'k Kan je verzekeren dat zoiets de band met je schoonouders op dat moment niet ten goede zou komen...

En hoe dan ook, als er andere mensen op de hoogte zijn, dan zal dat waarschijnlijk toch op een dag eens uitkomen, al is het maar door een stomme verspreking... Dus mijn idee is dat je het nu toch beter kan vertellen dan dat ze er op een andere manier moeten achterkomen, want dan is het hek helemaal van de dam...
Groetjes,
Veerle



Sara
22-9-2012
 Meld misbruik9-5-2012 8:53:47

Beste Veerle,

Je hebt gelijk, het is beter het ze te zeggen..
Hij zal z'n moed moeten bijeenrapen en we zullen dan eens met z'n ouders gaan praten..

Groetjes


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...