Nu Online
Momenteel zijn er 267 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

MOETEN trouwen?

  25-4-2012 19:06:16
Dag bruidjes,

Ik en mijn vriend zijn bijna 2 jaar samen en wonen een dikke maand samen. Alles loopt zoals we willen. Volgend jaar bouwen, over een paar jaar trouwen en dan kindjes...
Ik dacht dat alles zo ging lopen... Een paar weken geleden gingen we naar de notaris om alles te regelen voor de grond. Nu willen mijn ouders die grond aan mij schenken... Dit is natuurlijk geweldig maar we bouwen samen en mijn vriend gaat natuurlijk geld stoppen in dat huis dus moeten we trouwen om de grond ook iets of wat van hem te maken. Moesten we dan later uit elkaar gaan, krijg ik de waarde van de grond terug. Als we niet trouwen en we ooit uit elkaar gaan is de grond en het huis van mij en niets van mijn vriend.
Trouwen heb ik altijd gezien als iets over een paar jaar. Ik ben nog maar 22 en mijn vriend 27. Natuurlijk ziet hij het helemaal zitten. Als we trouwen, is het voor volgend jaar maar is het dan alleen voor de wet of ineens alles?
Ik zag mijn trouw altijd als een droomhuwelijk met alles erop en eraan en nu weet ik het niet meer. Ik zie mijn vriend heel graag maar volgend jaar al trouwen?!

Lien
30-3-2013
Meld misbruik



Reacties: 18 | Gelezen: 2356


tine
14-8-2010
 Meld misbruik25-4-2012 19:19:21

Ik zie niet goed in waarom je zou moeten trouwen voor je gaat bouwen.
stel je voor dat de situatie anders zou zijn, je leert iemand kennen die al een eigen huis heeft en dat dus ook volledig betaald heeft. uiteraard stop je ook wat geld in onderhoud en verdere aankleding, eventuele herstellingen...dat huis is ook niet van beiden...
ik zou persoonlijk het nu zo laten, eventueel gewoon wettelijk samenwonen laten optekenen met eventueel samenlevingscontract waarin staat dat de grond van jou is en het huis dat er op komt van beiden.



Ellen
1-9-2012
 Meld misbruik25-4-2012 19:22:25

Kan dat ook niet opgenomen worden in een samenlevingscontract?



Lien
30-3-2013
 Meld misbruik25-4-2012 19:42:20

Goh moest ik iemand zijn tegen gekomen die al een huis had dan zou ik ook willen dat het allemaal geregeld is voordat ik er geld in stop...
Niet dat als we uit elkaar gaan ik er niets meer van terug zie. Natuurlijk draait het ook om liefde maar tegenwoordig ...

We hebben gevraagd achter een andere oplossing zoals een samenlevingscontract maar die is er volgens de notaris niet. Anders was er natuurlijk een andere oplossing...



B.

 Meld misbruik25-4-2012 19:53:14

Als je ouders jou die grond schenken, dan is die grond alleen van jou, getrouwd of niet. Schenkingen komen in de regel niet in de gemeenschap.

Of je moet getrouwd zijn in gemeenschap van goederen, want dan komt alles sowieso in de gemeenschap. Of je ouders moeten een schenking doen aan jou en hun schoonzoon, wat fiscaal dan weer niet echt voordelig is.

Maar dan blijft de vraag willen je ouders iets aan hun schoonzoon schenken ? Want als er ooit gescheiden zou worden gaan zij hem sponsoren en dat is hoogst waarschijnlijk niet direct de bedoeling, ze kunnen dus even goed jou die grons schenken, maar met een beding dat het geschonken goed niet in de gemeenschap gebracht kan worden zodat hij er in principe nooit aan kan.



Shibby
3-8-2012
 Meld misbruik25-4-2012 19:55:32

Als je trouwen onromantisch bekijkt is het gewoon een blaadje papier dat je tekent... In dat opzicht is dat misschien maar een even grote stap als samen bouwen? Dat is toch ook een grote verbintenis met elkaar, waar je je blijkbaar wel klaar voor voelt?

Ik ben zelf ook maar 22 en wij gingen eerst deze zomer enkel voor de wet trouwen, ook een beetje voor financiële, onromantische redenen (maar we zien elkaar wel heel graag natuurlijk)... Uiteindelijk hebben we dan toch besloten om het allemaal in één keer te doen, omdat het er anders misschien niet meer van zou komen om een groot feest te geven...



Elke
3-8-2012
 Meld misbruik25-4-2012 20:00:40

Weet je, als jullie ooit uit elkaar gaan zal alles wel van u zijn, maar daar hoef je toch niet naar te leven. Je kunt ook, als jullie eventueel uit elkaar gaan, hem eerlijk zijn deel geven. Want je hebt er toch voor gekozen om samen te bouwen, je hebt steun aan elkaar, en je hebt allebei het geluk van jaren met elkaar door te brengen.
En wie weet is er nooit een probleem en blijven jullie bij elkaar. 22 jaar is jong en je weet helemaal niet hoe jouw leven er uit zal zien.
Ik denk niet dat wij raad kunnen geven wat je moet kiezen, maar de meeste hier op het forum kunnen niet wachten om te trouwen, en niet alleen omwille van dat feest, dus dat zegt misschien genoeg...



Saskia
8-6-2012
 Meld misbruik25-4-2012 20:50:35

Elke, ik citeer je even

"Je kunt ook, als jullie eventueel uit elkaar gaan, hem eerlijk zijn deel geven. Want je hebt er toch voor gekozen om samen te bouwen, je hebt steun aan elkaar, en je hebt allebei het geluk van jaren met elkaar door te brengen."

Ik vind dit mooi van je om te zeggen en in goede tijden zou ik dit ook zeggen maar ik denk toch dat het in tijden van een scheiding héél wat moeilijker ligt om objectief te blijven.
Ik zou ook willen dat dit op papier staat. Want STEL dat Lien haar partner jaren met een andere vrouw bezig is en dit ineens uitkomt. Dan kan je wel stellen dat zij in het huis blijft wonen en hem zijn deel geeft maar of ze er op dat moment gaat zin in hebben.
Ik weet zelf ook niet of ik het hem dan zou geven.

Enfin, ik wil hier zeker niemand aanvallen maar ik snap wel dat Lien wilt dat dit op papier staat.
Lien, kan je niet gewoon voor de wet trouwen nu met enkel je ouders/schoonouders/broers/zussen en binnen enkele jaren voor de kerk/viering en dan een groot feest?




sarah
18-8-2012
 Meld misbruik25-4-2012 21:55:44

Hey Lien, mijn ventje en ik zijn ook 'moeten' trouwen. Bij ons was het onze boekhouder die het aangeraden heeft omdat wij samen een zaak hebben . Wij zijn vorig jaar op 3 weken snel voor de wet getrouwd. Het leek onromantisch, maar op het moment zelf is het wel spannend en romantisch en dan had je niet meer dat gevoel van moeten. Wij waren ook eerst niet van plan om een feest te geven maar op aandringen van mijn ouders en omdat het er anders toch niet van komt hebben we de beslissing genomen om toch een groot feest te geven. En om eerlijk te zijn ik zie er ontzettend naar uit en ik heb nu absoluut geen gevoel meer dat het moet. Wij zijn nu wel al 10 jaar samen dus het mocht er wel eens van komen ;) Groetjes



tine
14-8-2010
 Meld misbruik25-4-2012 22:07:05

euhm lien, ivm dat zekerheid voor je er geld in zou stoppen moest je partner al huis hebben: als je geen eigen huis hebt, betaal je huur, en doe je toch ook onderhoudswerk (klein welliswaar). als je bij je partner dan intrekt die een eigen huis heeft betaal je geen huur meer, dus is het ergens toch normaal dat je mee aan onderhoud ofzo betaald? alee, zo bekijk ik het.
ik zou toch ergens tweede mening ofzo vragen, moet volgens mij wel een manier zijn.



Ellen
25-5-2012
 Meld misbruik25-4-2012 22:17:11

Hallo,
Wij waren zowiezo van plan om volgend jaar te trouwen, omdat we nu een huis hebben gekocht gaan we nu (op 25 mei) al voor de wet trouwen onze andere trouw blijft gewoon voor volgend jaar. De nicht van mijn verloofde is nu ook voor de wet getrouwd voor hun huis en gaat pas over enkele jaren een groot trouwfeest doen. Wij gaan nu enkel met ouders, grootouders en broers en zussen en getuigen iets eten.

Dus ja je kan het gerust op splitsen!

groetjes
ellen



Saskia
8-6-2012
 Meld misbruik25-4-2012 22:18:22

Ik kan Lien wel volgen eigenlijk. Als ik iemand had tegen gekomen die een eigen huis had zou ik ook niet zomaar mee betalen. Ofwel kocht ik dan zelf iets (dat ik eventueel zou verhuren) of zou er iets op papier moeten staan.
Je kan zo 20 jaar mee helpen afbetalen (of verbouwingen, opfrissingswerken,...)en dan zeggen ze doodleuk dat je mag vertrekken. Dan sta je daar met niets en zou je nog kunnen beginnen zoeken en doen. Ik weet het, weinig romantisch, maar in deze tijden!

Ik weet toch dat mijn baas ook om die reden in het huwelijk getreden is. Hij kreeg ook een grond van zijn ouders maar zij was dan wel architecte en kreeg geld mee van thuis.
Je zal het waarschijnlijk wel al weten van je notaris maar schenkingen zijn vrij duur. Soms is het beter dat je ouders het je "verkopen" aan een schappelijke prijs. Dit was toch het geval bij een vriend van ons. Maar al die dingen zijn zo ingewikkeld dat een notaris je het beste vooruit kan helpen.



Lien
30-3-2013
 Meld misbruik26-4-2012 8:02:33

Dank je wel voor de reacties!! Fijn dat jullie zo willen helpen!
We waren ook al aan het nadenken om het op te splitsen. Ik zie een trouw misschien soms iets te romantisch in om het dan op te splitsen. Maar als er geen andere keus is... Wie weet!

Saskia: grond schenken is duur. Daar hebben ouders hard voor gewerkt en dan betaal je nog min. 10 000 euro. We hebben gevraagd om het te kopen maar dan kwam het duurder uit + als je een bedrag aan je ouders betaalt dat lager is als de geschatte waarde van de grond, kan je een boete krijgen!

Ik had ergens op internet gelezen dat we ook kunnen trouwen als we aan het bouwen zijn maar dat ziet mijn vriend niet zitten. Hij vertrouwt me helemaal maar hij zegt ook je weet nooit... En dan is hij zijn geld kwijt.

Ik wil heel graag met hem trouwen maar ik vind 22, volgend jaar 23, te jong! Ik ben ook nog maar van juni 2011 afgestudeerd. Morgen gaan we nog eens naar de notaris om te kijken of er echt geen andere oplossing is...
Gisteren heb ik wel eens goed kunnen praten met mijn vriend om de trouw toch niet uit te stellen tot maart 2014. Dan ben ik er toch al 24. Zo kunnen we de trouw + de bouw helemaal voorbereiden. Hij ging akkoord maar was natuurlijk teleurgesteld!

Heeft er iemand onder jullie al een lening aangegaan voor jullie getrouwd waren? Is dat duurder of ingewikkelder? We moeten de lening aangaan voor 2014 om het nog te kunnen aftrekken van de belastingen.

Sowieso vind ik bouwen en trouwen 2 grote stappen maar ik sta veel sterker achter het bouwen omdat bouwen me zo erg interesseert! We staan 2 te popelen om te bouwen! En trouwen had ik totaal nog niet in mijn gedachten gehaald...



heidi

 Meld misbruik26-4-2012 9:44:31

wij hebben ook eerst gebouwd en zijn nadien pas getrouwd, bij ons was het "probleem" dat mijn man al een zeer mooi spaarboekje had want hij werkte al van op jonge leeftijd, maar het werd bij de notaris zeer mooi geregeld... als we uit elkaar zouden gaan (voor we getrouwd waren of kindjes) werd het huis zoizo verkocht en kreeg hij eerst zijn deel terug,nadien werd alles gesplitst, maar vanaf het moment er kinderen kwamen werd dit helemaal verandert, ondertussen hebben we al zo'n 7jaar ons huisje,zijn we nu bijna 4jaar gehuwd en wordt binnen 2weken ons 4de zoontje geboren...



Saskia
8-6-2012
 Meld misbruik26-4-2012 11:21:25

Heidi, een 4de? proficiat...hier zijn twijfel over een 3de.

Lien, wij hebben een lening aangegaan voor we trouwen.
Wij hebben eerst een huis gekocht, opgefrist en 3 jaar later opnieuw verkocht (met een goed potje winst) Dan hebben we een sleutel op de deur woning gekocht.(wonen hier nu net een jaar)

Er is niets moeilijk om die lening aan te gaan. Het is niet ingewikkelder en ook niet duurder bij mijn weten. Is bij de bank gaan informeren want de rentevoeten staan redelijk laag dacht ik en ze zullen jullie graag alles uitleggen.

Ja, als je grond/huis verkoopt onder de waarde kan je een boete krijgen en dat kan idd niet de bedoeling zijn. Goed informeren en jullie vinden wel een oplossing.



Sofie

 Meld misbruik26-4-2012 16:39:14

Lien, je kan eventueel ook te rade gaan bij een andere notaris, als je eens een andere kijk wil horen. Ze zeggen niet noodzakelijk allemaal hetzelfde en een eerste consultatie is normaal gezien gratis.

Ik vind het wel leuk dat je zegt dat je 22-23 te jong vindt om te trouwen, maar niet om een huis te zetten, terwijl je à la limite makkelijker uit elkaar kan gaan dan iets fundamenteels wijzigen aan je huis. Of hoe mensen totaal anders op sommige dingen kijken! ;-)

Persoonlijk zou ik het eigenlijk ook opsplitsen, maar dan gaan we ervan uit natuurlijk dat je nog een ceremonie zou willen of voor de kerk zou willen trouwen. Anders weet ik het ook niet goed...

Succes ermee!



Lien
30-3-2013
 Meld misbruik27-4-2012 9:38:08

Hoi dames,

Enkele onder jullie hebben de trouw ook in 2 keer gedaan... Hadden jullie dan ook een feest, trouwjurk, trouwringen, fotograaf? Hoe gaan jullie het dan de volgende keer doen? Vooral met de trouwring? De trouwring zo laten of er iets aan bewerken?

Na het werk gaan ik en mijn vriend naar de notaris om alles nog eens goed te vragen... En anders gaan we eens naar een andere notaris! Een andere mening kan nooit kwaad.

Trouwens Heide, een dikke proficiat met je 4e kindje! Zo leuk seg! Ik ben zelf een kleuterleidster dus zoveel te meer kindjes zoveel te meer vreugde;)!

Alvast heel erg bedankt meiden en ik wens jullie alle geluk toe met de trouw, de kindjes...!



Elke
3-8-2012
 Meld misbruik27-4-2012 21:26:37

Ik vind, wat iemand je ook heeft aangedaan, pak je toch niet iemands hele vermogen af door het huis voor je zelf te houden als je dat met twee personen opgebouwd heb. Je moet toch ook nog kunnen slapen 's nachts. (Ok, behalve misschien in enkele hele erge gevallen, zo erg dat ik niet ga opschrijven waar ik aan denk)
Nu, het gaat niet om mezelf, ik ben blij, Lien, dat je er kunnen over praten hebt met je verloofde, en dat jullie een nieuwe datum overeen gekomen zijn, waar jullie alle 2 blij mee zijn!
Er zijn hier nog bruidjes die van 2 jaar op voorhand op het forum zitten, dus welkom.



Veerle
2-7-2011
 Meld misbruik8-5-2012 12:05:56

Hey Lien,

Wij zaten in dezelfde situatie en ik vrees dat de notaris gelijk heeft en dat trouwen de enige waterdichte oplossing is. Als je wil stuur je me maar eens een privéberichtje en dan leg ik je wat meer in detail uit hoe wij het gedaan hebben en het "waarom" van het verhaal.
Persoonlijk vind ik echter ook dat bouwen een veel grotere stap is dan trouwen, dus als je jezelf oud genoeg vindt om te bouwen, zie ik niet in waarom trouwen een brug te ver is. De financiële risico's bij bouwen zijn véél groter dan bij een huwelijk, en een huwelijk kan je zoals anderen ook al zeiden veel makkelijker ongedaan maken.
Je kan perfect een lening afsluiten zonder te trouwen, maar weet wel dat je vriend dan zowieso mee verantwoordelijk is voor de afbetaling van de lening zonder dat hij eigenaar kan worden van het huis (want de eigenaar van de grond is altijd de eigenaar van het huis) en dat hij de lening nooit kan aftrekken van zijn belastingen, want daarom moet je eigenaar zijn van de woning.
Maar stuur gerust een privéberichtje voor meer details ;)
Groetjes,
Veerle


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...