Terug naar overzicht
Hallo,
Over de vereisten waaraan een getuige bij een kerkelijke huwelijkssluiting moet voldoen, bestaan geen specifieke rechtsregels. We mogen er dus van uitgaan dat voor hen de algemene vereisten voor getuigen gelden. De functie van getuigen is dat ze als het ware instaan voor de kansen die dit huwelijk heeft. Ze getuigen dat deze mensen in liefde willen samen leven en dat er geen hindernissen zijn die hen tegenhouden om te kiezen voor elkaar. Getuigen moeten ouder zijn dan veertien jaar.
bron: http://www.gezinspastoraal.be/293/huwelijksvoorbereidin...
Rebecca
ik denk dat de getuigen voor de kerk geen 18 moeten zijn, dus zal je mss toch uw zus kunnen vragen voor de kerk, en dan een andere of geen voor de wet.groetjes
Voor de kerk hoeft dat inderdaad niet. Voor de wet dan weer wel :)
Ik denk ook dat het mag voor de kerk.Ik was zelf 17 toen ik op de plechtige communie voor mijn neefje mocht als meter fungeren. -Ondertussen al 13 jaar geleden, maar 't zou me toch sterk verwonderen als dat veranderd is. Ik was zo fier als een pauw. Dus ik kan me voorstellen dat jouw zus ook wel heel fier zal zijn als getuige op je huwelijk. :-)
Heb hetzelfde probleem, maar heb dit nagevraagd aan de pastoor en voor de kerk is het mogelijk! Dus neem ik mijn jongste zus voor de kerk en mijn oudere zus voor de wet!