Nu Online
Momenteel zijn er 140 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

probleem getuigen

  3-4-2012 10:31:35
Hallo,

Ik kreeg zonet telefoon van de gemeente waarin we trouwen voor de wet,
dat mijn zus 18 jaar moet zijn om getuige te mogen zijn. Ze is nu 16 jaar en komt dit jaar nog 17.
Ze was er zo op gevierd dat ze mij getuige mocht zijn, ik durf het haar amper vertellen.
wij trouwen 20 april voor de wet, en op 4 augustus voor de kerk dus tegen dan is ze al 17.

Weet er iemand of de getuigen voor het kerkelijk huwelijk ook meerderjarig moeten zijn?
ik hoop van niet dan kan ze daar getuige zijn.
Het is niet verplicht van een getuige te hebben maar mijn partner heeft zijn zus reeds gevraagd, en
anders zou ik niemand hebben en dat vind ik ook maar raar.

iemand ervaring hiermee?

groetjes,




Annelies
4-8-2012
Meld misbruik



Reacties: 11 | Gelezen: 1468


Melissa
30-6-2012
 Meld misbruik3-4-2012 10:45:29

Hey Annelies

Voor het wettelijk huwelijk moeten getuigen inderdaad 18 jaar zijn (toch in Hasselt). Ik weet niet of dit ook zo is voor het kerkelijk huwelijk (wij trouwen niet voor de kerk), maar ik denk dat daar dezelfde regels gelden...

Groetjes
Melissa



Linsey
2-6-2012
 Meld misbruik3-4-2012 10:54:08

Geen idee voor getuigen voor de kerk - maar als je een meter en peter voor je kinderen neemt moet 1 van beide partijen meerderjarig zijn. Je kan altijd eens checken met de pastoor hè.

En anders vraag je haar als Bridesmaid?



Wendy
11-5-2012
 Meld misbruik3-4-2012 11:21:51

hallo

Hier in Lanaken moeten de getuigen ook meerderjarig zijn maar voor de kerk weet ik het eigenlijk niet, wij trouwen alleen voor de wet.

groetjes



Rebecca
20-10-2012
 Meld misbruik3-4-2012 11:41:50

Hallo,

mijn zus is 15 jaar en kan dus ook geen getuige zijn voor de wet. Ik heb haar wel gevraagd voor de kerkelijke trouw. Ik had ergens op internet gelezen dat je daarvoor maar 14 jaar moet zijn.

9. Wie mag getuige zijn bij een huwelijk?

Over de vereisten waaraan een getuige bij een kerkelijke huwelijkssluiting moet voldoen, bestaan geen specifieke rechtsregels. We mogen er dus van uitgaan dat voor hen de algemene vereisten voor getuigen gelden. De functie van getuigen is dat ze als het ware instaan voor de kansen die dit huwelijk heeft. Ze getuigen dat deze mensen in liefde willen samen leven en dat er geen hindernissen zijn die hen tegenhouden om te kiezen voor elkaar. Getuigen moeten ouder zijn dan veertien jaar.


bron: http://www.gezinspastoraal.be/293/huwelijksvoorbereidin...


Rebecca




veronique
30-6-2012
 Meld misbruik3-4-2012 11:45:25

ik denk dat de getuigen voor de kerk geen 18 moeten zijn, dus zal je mss toch uw zus kunnen vragen voor de kerk, en dan een andere of geen voor de wet.

groetjes



Moon1987
10-8-2012
 Meld misbruik3-4-2012 11:47:32

Voor de kerk hoeft dat inderdaad niet. Voor de wet dan weer wel :)



Katrien
29-6-2012
 Meld misbruik3-4-2012 12:15:04

Ik denk ook dat het mag voor de kerk.
Ik was zelf 17 toen ik op de plechtige communie voor mijn neefje mocht als meter fungeren. -Ondertussen al 13 jaar geleden, maar 't zou me toch sterk verwonderen als dat veranderd is. Ik was zo fier als een pauw. Dus ik kan me voorstellen dat jouw zus ook wel heel fier zal zijn als getuige op je huwelijk. :-)



Kelly
28-7-2012
 Meld misbruik3-4-2012 12:45:09

Je hoort ook vaak dat er twee getuigen mogen zijn. Misschien kan je haar symbolisch als tweede getuige vragen.



shanna
25-5-2013
 Meld misbruik3-4-2012 20:50:03

Heb hetzelfde probleem, maar heb dit nagevraagd aan de pastoor en voor de kerk is het mogelijk! Dus neem ik mijn jongste zus voor de kerk en mijn oudere zus voor de wet!



Nele
8-9-2012
 Meld misbruik4-4-2012 7:06:27

Bij de kerk is het idd mogelijk. Toen mijn zus trouwde, was mijn broer ook nog maar 17...



Annelies
4-8-2012
 Meld misbruik6-4-2012 11:01:15

Ik heb het ook opgezocht maar niet terug gevonden, nu ik ben al gerustgesteld maar ik zal ter controle het ook eens vragen aan onze priester.
Ze zal blij zijn dat ze dan voor de kerk wel mag, tenslotte is dit de mooiste dag.

dank u voor de reacties



Voeg een reactie toe:

Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...