Nu Online
Momenteel zijn er 86 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Ondertrouw

  2-3-2012 8:45:35
Hey bruidjes en bruidegommetjes,

Wij trouwen op 23/06/12, maar ik zit met een probleempje...

Ik weet niet juist wat we moeten doen voor de 'ondertrouw'. We trouwen zowel voor wet als kerk, dus moeten we dan bij beiden langsgaan nu? of later? of niets doen en contacteren zij ons?

Hopelijk kan iemand mij hier mee voorthelpen!!!

Groetjes,

Tine

Tine
23-6-2012
Meld misbruik



Reacties: 8 | Gelezen: 2269


nancy
14-9-2012
 Meld misbruik2-3-2012 8:54:34

Hoi Tine,

Bij ons kan de ondertrouw maar 6 maanden voor de geplande datum gebeuren. Wij trouwen 14 september en kunnen dus pas 14 maart in ondertrouw gaan. Wij gaan dat ook direct die dag doen zodat wij de eerste keuze van uur hebben want da's natuurlijk voor de verdere planning wel belangrijk. Maar ik heb hier op het forum al wel gelezen dat het precies voor elke gemeente wel anders is. Ik zou dus gewoon eens een telefoontje doen naar het gemeentehuis om te informeren en om te horen wat je mee moet brengen.
Bij ons zijn dat de gegevens van de getuige,de geboorte-aktes van jullie en eventueel een huwelijkscontract als je dat zou hebben(is via notaris)

Voor het kerkelijk huwelijk kan ik je niet helpen maar daar zul je ook wel moeten langsgaan om het juiste uur te reserveren hé zodat de 2 op elkaar aansluiten van uren.

Veel succes!!



Gitte
14-4-2012
 Meld misbruik2-3-2012 9:04:22

Het is inderdaad verschillend van gemeente tot gemeente. Bij ons kan je je huwelijk een jaar op voorhand vastleggen, via e-mail zelfs. We hebben dan later een uitnodiging van de gemeente gekregen om een keer langs te gaan en dan moesten we onze identiteitskaarten meenemen, de rijksregisternummers van eventuele getuigen en ook het huwelijkscontract indien van toepassing. Ah ja, plus 50 euro voor het trouwboekje (maar ook dat bedrag is overal anders). Wij hoefden niet zelf voor de geboorteakte te zorgen, wat best handig is, aangezien wij beiden ver van onze geboorteplaats wonen.

Voor de kerk kan ik je ook niet adviseren. Maar je zal zeker zelf het intiatief moeten nemen want hoe zouden zij kunnen weten dat jij wil trouwen als je hen daar niet van op de hoogte brengt?



Tine
23-6-2012
 Meld misbruik2-3-2012 9:10:07

We zijn al wel langsgeweest op het gemeentehuis om te zeggen wanneer we trouwen. Dit hebben we al meer dan een half jaar geleden gedaan. Ze hebben dit toen in een boek geschreven waar alle trouwers in staan (een soort agenda eigenlijk)

Bij de kerk hebben we ook al gezegd wanneer we trouwen en ook om hoelaat.

Dat is dus allemaal in orde.

Nu stelde ik mij dus enkel de vraag wanneer ik terug moet langsgaan voor eventueel papieren binnen te brengen want daar hebben ze toen niets van gezegd. (+ er heeft ook niemand gezegd welke papieren ik zou moeten binnenbrengen)

Ik ga volgende week wel even langs het gemeentehuis om wat meer info te vragen dan :)

Bedankt!



Tine
26-5-2012
 Meld misbruik2-3-2012 9:53:13

Hallo Tine (leuke naam )

Bij ons op het gemeentehuis moesten we geen papieren meebrengen. Zij zorgen zelf voor de geboorteaktes. Voor de ondertrouw moet je je paspoorten meebrengen en de getuigen opgeven. De kosten voor het trouwboekje (10€) hebben we dan ook al betaald. Dat was bij ons alles.
Voor de kerk kan ik je niet helpen

Groetjes Tine



Lindsy
25-5-2012
 Meld misbruik2-3-2012 9:56:56

Hoi Tine,

Op het gemeentehuis hebben ze ons 1 jaar voor de trouwdatum ook al opgeschreven in hun "trouwersagenda". Toen zeiden ze dat ze ons zouden contacteren als onze papieren binnen waren, en dat hebben ze ook gedaan. Dan hebben we al papieren moeten tekenen, het trouwboekje betalen en de gegevens van onze getuigen doorgeven. Nu, dat verwittigen door de gemeente gebeurt niet overal vrees ik, dus kan je best eens bellen. Normaal gezien zullen ze toch jullie geboorteaktes al opgevraagd hebben.

Wat de kerk betreft moeten we een afspraak maken voor de ondertrouw, zo'n 2 maand voor het huwelijk. Wij hebben een heel moderne priester en hij wil gewoon een gesprek met ons om ons beter te leren kennen en de "verplichte" vragen te stellen (waarom we voor de kerk willen trouwen bijvoorbeeld). Op dat moment bespreken we ook de praktische kant: wanneer kunnen we de bloemen brengen, wat met de muziek enz.

Succes ermee!

Groetjes



ellen
14-4-2012
 Meld misbruik2-3-2012 10:36:35

Hey,

Voor de kerk is de ondertrouw het gesprek dat je doet met de priester (wat vragen die hij stelt, bij ons was dit eerder een gesprekje....) Hiervoor moet je denk ik zelf een afspraak maken met de priester. Bij ons was dit zo.

Voor de wet is het inderdaad 6maand meestal op voorhand.... dat je kan naan de gemeente gaan, dit moet je zeker zelf doen.

Groetjes Ellen



francis en joeri
6-7-2012
 Meld misbruik2-3-2012 11:29:12

wij zijn in oktober in ondertrouw gegaan ( dit is bij elke gemeten anders )

In ondertrouw gaan betekent dat u aangifte doet van uw voornemen
om met elkaar in het huwelijk te treden. Het huwelijk kan
vervolgens worden voltrokken minimaal veertien dagen en maximaal
één jaar nadat u in ondertrouw bent gegaan. De huwelijksaangifte
vindt plaats bij de ambtenaar van de burgerlijke stand in de
woonplaats van één van de partijen. Woont u in verschillende
gemeenten, dan kunt u dus kiezen. De huwelijksdatum wordt bij de
huwelijksaangifte, onder gelijktijdige betaling van de kosten,
vastgelegd. Dit kan dus nooit telefonisch zijn. Indien u ondertrouw
doet in een andere gemeente dan Hulst dient u na de
huwelijksaangifte contact met ons op te nemen in verband met de
verdere afwikkeling.

hoop dat je er wat aan hebt.

gr francis



Janine
30-6-2012
 Meld misbruik28-3-2012 21:15:10

Hoi,

Ik heb enige tijd geleden al bij het gemeentehuis doorgegeven dat wij wensen te trouwen op 30 juni. Zij legden dit ook vast in een soort agenda, waarbij wij het uur hebben doorgegeven dat we wensen te trouwen voor de wet.
Ze gingen voor ons ook gewoon alle documenten opvragen (die van mij dan, aangezien ik van de buurgemeente afkomstig ben) en mij iets laten weten wanneer de ondertrouw zou gebeuren.

Voor de kerk moeten we gewoon een afspraak maken met de pastoor van de parochie, morgen ga ik naar de pastoor die de mis doet (een andere pastoor dan van parochie) om het misboekje al eens te laten nalezen en nog wat info te vragen.
En bij de pastoor van de parochie moeten we dan ook één keer langsgaan voor de ondertrouw: waarom kies je voor een kerkelijk huwelijk, en dat soort vragen.

Groetjes!


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...