Nu Online
Momenteel zijn er 141 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Onze situatie..

  8-1-2012 21:37:37
Hey

Misschien niet echt realistisch maar met nog 215 dagen op de teller heb ik eigenlijk nog niet echt stilgestaan bij het juridische aspect van trouwen..

Maar ik vraag me af of het in ons geval nodig is om naar een notaris te stappen...Ik schets even kort de situatie en hoor graag jullie advies! :)

Wij wonen samen in het huis van mijn schoonmoeder, hebben nog niet direct plannen om een huis te gaan kopen (om de simpele reden dat wij dat niet kunnen betalen).
We zijn een samengesteld gezin. Ik heb een dochter van 5 die bij ons woont, en m'n partner heeft een dochter van 3 die wordt opgevoed in co-ouderschap.
We hebben geen gezamelijke leningen of dergelijke..alleen een gezamelijke rekening en spaarboek (om praktische redenen, omdat ik gewoon alle financiën doe binnen ons gezin).

Dat is het zo een beetje...wat vinden jullie dat we zouden moeten doen?

Melissa
11-8-2012
Meld misbruik



Reacties: 7 | Gelezen: 1679


francis en joeri
6-7-2012
 Meld misbruik8-1-2012 21:47:04

hallo Melissa

wij hebben dit probleem ook gehad. en zijn na een notaris gegaan voor meer informatie.
ik denk dat je ook uit Nederland komt,
de notaris verteld ons als er geen vermogen is ( dus een eigen huis veel geld lengen eigen bedrijf en zo)
het niet echt nodig is om na een notaris te gaan.
en je kan die later altijd nog laten aanpassen. Let wel op dit koste wel wat en is veel papieren invullen.

ik hoop dat je hier wat aan hebt, weet er niet heel veel over maar dit is in het kort wat de notaris tegen ons heeft verteld.

gr francis



Melissa
11-8-2012
 Meld misbruik8-1-2012 22:01:31

alvast bedankt voor je reactie francis.
Wel mss nog even meegeven dat ik in België woon, mss dat de wetgeving daarrond verschilt..ik weet 't niet.

groetjes!



tima
8-9-2012
 Meld misbruik8-1-2012 22:13:55

advies van de notaris is gratis ik zou gewoon eens gaan en dan kun je op alle vragen een antwoordt krijgen (ook ivm erfrecht enz.)



Claire
25-2-2012
 Meld misbruik9-1-2012 0:40:56

Gewoon een afspraak maken bij de notaris, en info vragen.
Wij wilden voor de wettelijke kant van onze trouw het systeem dat we nu gebruiken bij het samenwonen : elk zijn eigen rekeningen, en dan nog een gezamenlijke.

Wij zijn naar de notaris geweest, en hebben ons systeem op papier laten zetten in een huwelijkscontract. Voor advies moet je niet betalen, voor het opstellen van de documenten betalen wij 300 euro + btw.

Zeker als je een nieuw samengesteld gezin bent, loont het om jezelf en je kinderen in te dekken dmv een huwelijkscontract en eventueel een testament.



Eline
7-7-2012
 Meld misbruik9-1-2012 11:59:38

Ik zou zeker eens langsgaan voor advies, ook al omdat je een nieuw samen gesteld gezin bent. Dat maakt het nog iets ingewikkelder wat er zou gebeuren als er plots iets met één van jullie zou gebeuren.



Rebecca
27-4-2013
 Meld misbruik9-1-2012 13:03:13

Ik denk dat een huwelijkscontract voor jullie interessant is: huwen onder wettelijk stelsel (waarvoor je normaal geen contract nodig hebt) maar met keuzebeding dwz dat je bij het overlijden van de partner als echtgenoot/ote voorrang hebt op de kinderen wat betreft keuze huis en op dat moment dan kan kiezen wat het goedkoopst is qua successierechten. Dergelijk contract zal idd zo'n 300 EUR kosten.
Ga eerst eens langs bij een notaris voor vrijblijvend advies maar ik denk dat dergelijk contract met keuzebeding voor jullie de beste zaak is.



Lies
21-4-2012
 Meld misbruik7-2-2012 15:50:38

Mijn ventje had al een dochtertje uit een vorige relatie en samen hebben we nog 2 kids. Wij gaan voor onze trouw alles laten vastleggen bij de notaris. We zijn al langs geweest op consult,.. Als je in zo een situatie zit is het best om het een en ander op papier te zetten. Want als 1 van beide komt te overlijden, en de kids zijn nog onder de 18 dan zijn er al ex-en bij betrokken ook( daar zij de voogd zijn) ,..en ook om jezelf te beschermen.
Zet alles heel erg duidelijk op papier.


Voeg een reactie toe:

Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...