Nu Online
Momenteel zijn er 134 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Huis kopen: wachten tot na trouw?

  25-11-2011 13:06:29
Niet direct over het trouwen zelf, maar wie weet kan iemand mij helpen... We waren van plan om met het kopen van een huis te wachten tot na de trouw. Om alvast een beetje te weten waar we ons aan kunnen verwachten, surf ik wel al over de immosites. Vandaag weer een erg mooi huisje gezien, waar ik zeker naar zou gaan kijken moesten wel al 'echt' willen kopen.

Volgens mijn vriend is het voordeliger om te wachten met kopen tot we getrouwd zijn. Weet iemand of dit klopt? Ik weet dat je voor dat soort dingen best bij de notaris langsgaat, maar vraag me toch af of het zin heeft om nu al iets intensiever te beginnen zoeken.

Eline
7-7-2012
Meld misbruik



Reacties: 10 | Gelezen: 1869


joyce
30-4-2011
 Meld misbruik25-11-2011 13:17:42

hey Eline

Wij hebben ons appartement (en later ons huis) ook gekocht voordat we getrouwd waren, weet dus niet of het echt voordeliger is om te wachten...
Wel rekening houden met de financiën natuurlijk, dat je niet voor verrassingen komt te staan (een huwelijk betekent wel een hap van je spaarboek). En hou er rekening mee dat er wel wat tijd kruipt in verhuizen, huis in orde brengen,... en de huwelijksvoorbereidingen (dat je van beiden kan genieten!)

Misschien eens horen bij de notaris of je er inderdaad voordeel aan doet om te wachten.

groetjes
Joyce



Ineke
31-3-2012
 Meld misbruik25-11-2011 13:25:41

Hoi,

Wij hebben vorig jaar in maart een huisje gekocht, en trouwen volgend jaar. Op het moment dat we beslist hadden een huis te kopen zijn we natuurlijk ook bij de notaris en de bank langs geweest en hebben we de vraag gesteld of het voordeliger zou zijn als we eerst zouden trouwen (voor de wet dan gewoon). Beiden hebben ons gezegd dat dat eigenlijk niet echt uitmaakt. Voor een deel van het papierwerk is dat handiger, omdat bepaalde zaken onmiddellijk/makkelijker geregeld zijn als je getrouwd bent, maar veel verschil maakt het dus niet.
Of zo hebben ze ons toch gezegd :)!

Als je dus echt al je droomhuis zou tegenkomen, zou ik niet noodzakelijk wachten hoor!

Groetjes
Ineke



Stefanie
10-3-2012
 Meld misbruik25-11-2011 13:51:48

Hey,

2 jaar geleden vroeg mijn vriend mij ten huwelijk op vakantie...Wij waren toen wat aan het uitkijken naar een huis.
Ik had hem dan ook gezegd dat ik wel wou trouwen maar als we in die tijd nog een huis zouden vinden dat we dan eerst het huis zouden kopen en daarna trouwen.
In juli 2009 verloofd, paar maand daarna huisje gezien en tegen februari 2010 was de koop rond.
Dan trouw nog uitgesteld omdat eens we echt ons eigen huisje hadden onze wens naar een kindje echt héél groot werd!
Zelfs groter dan eerst te trouwen.
Dus hebben we nu eerst een kindje gekregen die nu 6 maand is.
Uiteindelijk gaan wij volgend jaar in maart trouwen en dopen we samen ons klein sprot.
De familie verstond héél goed dat we het wouden uitstellen.
Er waren bij ons nog niet echt voorschotten betaald voor dingen van de trouw dus konden wij het makkelijk uitstellen.

Groetjes



Annelies
7-8-2010
 Meld misbruik25-11-2011 13:56:40

Hallo,

Wij hebben 3 jaar voor ons huwelijk een huis gekocht (toen waren er nog geen huwelijksplannen). Wij waren wel wettelijk samenwonend. Dit heeft ongeveer dezelfde voorwaarden als getrouwd zijn, maar het is slechts een papiertje wat je ook makkelijk kan opzeggen (niet dat dat nodig is ). Voor de echte verschillen kan je best eens (gratis) langsgaan bij een notaris. Ik weet wel nog dat er niet heel veel verschillen zijn...

Voor een huis te kopen moeten jullie uiteraard niet wettelijk samenwonend of getrouwd zijn, maar als jullie trouwen en naderhand het papierwerk bij de notaris moeten laten aanpassen komen hier toch wat kosten bij kijken. Wij vonden wettelijk samenwonend een hele goede oplossing om van al het papierwerk en kosten af te zijn.

Op zich zou ik niet speciaal wachten tot na jullie huwelijk. Hou er wel rekening mee dat als jullie zouden kopen er (waarschijnlijk) een lening zal bijkomen die maandelijks afgelost moet worden, dit zijn dus extra kosten. Ook (zoals hierboven al eens gezegd) komt de verhuis, kleine verbouwingen of renovatiewerkjes (schilderen, behangen,...) bij de voorbereidingen van jullie huwelijk. Maar volgens mij moet dit te combineren zijn hoor....

Misschien toch eens bij de notaris gaan horen wat voor jullie het voordeligste is...

Veel succes met alles
Groetjes
Annelies



Els
27-1-2012
 Meld misbruik25-11-2011 16:18:39

Hallo,
Wij hebben zon 3.5jaar geleden ons huis gekocht waren toen al enkele jaren wettelijk samenwonend de notaris zei dat dit voor het papierwerk hetzefde is als getrouwd zijn, dus ik zou niet wachten tot na de trouw, maar een geschikt huis vinden en verhuizen vraagt veel tijd en energie (geloof me wij zijn al 3 keer verhuisd ) en een huwelijk plannen ook, dus misschien daar even prioriteiten stellen en een to do lijst opstellen of zo want met 1 bank- en notarisbezoekje ben je er niet vanaf.... veel succes
Groetjes



Gitte
14-4-2012
 Meld misbruik25-11-2011 16:31:44

Het maakt geen enkel verschil in de aankoop van een huis of je al dan niet gehuwd of samenwonend bent, of zelfs nog allebei bij je ouders woont. Tenminste wat de kosten betreft.

Er zijn wel een paar details waar je op moet letten, maar bij notaris en bij de bank, zullen ze je daarover goed informeren. Zo kan je in de akte al een paragraaf laten opnemen (ik dacht dat ze het tontine of zo noemen,ben er niet meer helemaal zeker van, het is bij mij dan ook al 10 jaar geleden). Dat heeft met de erfenis/eigendom te maken en benoemt de partner tot eigenaar van het volledige goed in geval van overlijden. Als dat niet goed opgesteld wordt, moet je de akte laten herzien als je trouwt, maar als je tegen je notaris zegt dat jullie later nog gaan trouwen, kan hij dat zo formuleren dat die paragraaf automatisch vervalt met jullie huwelijk.

Ook voor de schuldsaldoverzekering is er een addertje onder het gras. Om dat in te brengen voor de belastingen, moet de erfgenaam een verwant in de eerste graad zijn, dus echtgenoot, ouder of kind.Als je samenwoont, geldt dat niet (toch niet in onze tijd alleszins). Onze bankdirecteur heeft dat opgelost door in de polis op te nemen dat onze ouders de erfgenamen zijn. Voor alle duidelijkheid: zij erven niet het huis (of de helft), maar het "geld van de verzekering" wat erop neerkomt dat je de lening niet verder hoeft te betalen (of gedeeltelijk, afhankelijk van je voorwaarden).

Dat zijn de enige twee dingen die ik me zo kan herinneren waar je aandacht aan moet besteden om geen extra kosten te hebben achteraf, of geen extra aftrekpost te missen bij de belastingen. Als je wil, kan ik de juiste formulering van de paragraaf in de akte wel voor je opzoeken, die akte ligt hier wel ergens.

Hou er wel rekening mee, zoals hierboven al aangehaald, dat een verhuis veel werk is en dat een huis kopen méér kost dan alleen de aankoopprijs (ik zou zeggen reken zeker op 120% om registratierechten, notaris- en bankkosten en andere kleine dingen te dekken)

Veel succes met je zoektocht!



Evelien
1-9-2012
 Meld misbruik25-11-2011 17:18:13

Heyhey,

Wij waren zelf ook aan het twijfelen. We zijn verloofd sinds 2010 en trouwen pas 2012 dus we hadden nog veel tijd en hadden geen zin om nog zolang op een huisje te wachten (wonen nu in een appartement). Dus we zijn dan ook al beginnen kijken en hebben dan in oktober van dit jaar besloten om te gaan bouwen en dus een bouwgrond te kopen.

Niemand kon ons echt een duidelijk antwoord geven op de vraag of het effectief zoveel goedkoper is als je reeds getrouwd bent, dus zijn we er gewoon voor gegaan :-). We hadden trouwens ook niet veel zin om rap rap voor de wet te trouwen voor het papiertje, dus vandaar toch maar al gekocht ;-).

Groetjes!

Evelien



Chantal
16-6-2012
 Meld misbruik25-11-2011 17:50:03

Hoi Hoi

Mijn vriend en ik hebben in 2008 een bouwgrond gekocht en sinds vorig jaar november wonen wij in ons knusse huisje (ongetrouwd en ook niet wettelijk samenwonend - wel beiden een testament opgesteld dat als iemand van ons overlijdt onze volledige erfenis naar de ander gaat - dus ook het huis).

We woonden net 3 maanden in ons huisje toen mijn vriend mij ten huwelijk vroeg, en we trouwen dus volgend jaar.

Wij hebben gewoon alles kunnen indien bij de belastingen om fiscaal voordeel te krijgen, en we hebben geen extra kosten gehad of wat dan ook. We zijn nu bij de notaris langsgeweest voor de huwelijksakte op te maken en daar wordt alles ook nog eens mooi in geregeld.

Dus het lijkt mij dat het niet veel uitmaakt of je nu wel of niet getrouwd bent.

Lieve groetjes



tanja
30-6-2012
 Meld misbruik25-11-2011 22:51:11

Wij hebben 9 jaar geleden iets gekocht. Je moet met de bank (lening, belastingen...) en de notaris spreken. In een tontine regelt de notaris de rechten.
Wij zijn dus elk voor de helft eigenaar en worden vruchtgebruiker op het moment dat één van ons sterft. De kinderen zijn op dat moment naakte eigenaar. De kinderen kunnen mij/hem nooit uit het huis zetten maar hebben wel rechten want de erfenis van hun moeder/vader is vrij gekomen natuurlijk. Als je dat niet regelt, gaat de erfenis rechtstreeks naar de kinderen (of naar je schoonouders als je nog geen kinderen hebt). Op moment van het huwelijk vervalt de tonine.
Kijk eens naar notaris.be



Eline
7-7-2012
 Meld misbruik26-11-2011 9:11:57

Bedankt allemaal voor de nuttige info!

Misschien dat we binnenkort dan toch al wat intensiever gaan rondkijken :)


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...