Nu Online
Momenteel zijn er 107 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Huwelijkscontract .... beetje uitleg

  26-8-2011 18:34:14
Wie kan er mij wat meer uitleg geven over een huwelijkscontract of het nodig is of niet ?


dank uuuu

Jill
10-8-2012
Meld misbruik



Reacties: 12 | Gelezen: 1436


stefanie
30-6-2012
 Meld misbruik26-8-2011 18:39:51

Is het nodig of niet? Hangt vooral samen met jullie bezittingen voor de trouw. Wil je dat wat jij hebt enkel het jouwe blijft, ook na de trouw, dan is een huwelijkscontract aanbevolen. Anders wordt alles gezamelijk (trouwen met gemeenschap van goederen). Op de site van de koninklijke federatie van het Belgisch notariaat staat een brochure met alle uitleg in. Vind je hem niet, dan mag je mij altijd een pm sturen en stuur ik je door.



Jill
10-8-2012
 Meld misbruik26-8-2011 18:47:04

bedankt stefanie!!! xjes



B.

 Meld misbruik26-8-2011 19:35:19

Wettelijk stelsel is gemeenschap van aanwinsten. Alles wat vandaag van jou is blijft van jou, vanaf de dag dat jullie trouwen wordt alles wat jullie verdienen van jullie samen. Iets helemaal anders dan wat Stefanie zegt.



Véronique
31-7-2009
 Meld misbruik26-8-2011 19:37:26

Hangt idd wat af van je bezittingen...
1. Heb je (of je man) bv. een bedrijf, dan zou ik voor een contract gaan, zodat je jouw bezittingen kunt veilig stellen indien het bedrijf failliet zou gaan.
2. Of zijn er al kinderen in het spel, dan kan dat ook nuttig zijn.
Maar voor de rest... Weet dat als je niet met een contract trouwt, sowieso wat van jou is voor je trouwt, altijd van jou blijft en dat jouw man daar geen aanspraak op kan maken als je ooit moest scheiden... Zo heeft mijn man akkerland van voor ons huwelijk. Als wij ooit zouden scheiden, kan ik daar geen aanspraak op maken. Stel dat hij dit land verpacht (verhuurt), dan zijn de inkomsten wél gemeenschappelijk. Dit is ook zo bv. met een huis: het huis blijft van diegene die het al in zijn bezit had voor het huwelijk, maar de huuropbrengsten worden gemeenschappelijk. Wens je echter dat dit huis of land of wat dan ook gemeenschappelijk wordt, dan moet je uiteraard wel iets laten noteren, maar dat kan enkel maar in je nadeel zijn, denk ik dan...
Ook is het zo tegenwoordig dat stel dat één van jullie beide sterft en je hebt géén huwelijkscontract, jullie kinderen je nooit uit je huis kunnen zetten. Jij hebt als echtgeno(o)t(e) sowieso het vruchtgebruik. Vroeger was dit anders en konden de kinderen eisen dat hun deel van de erfenis (dus ook het huis) meteen na overlijden van de ouder werd uitbetaald aan hen en kon het dus zijn dat dan het huis moest verkocht worden, om dat deel uit te kunnen betalen en je dus eigenlijk 'op straat' belandde. Dat kan op heden dus niet meer. Dus om die reden hoef je ook geen contract op te stellen.



Véronique
31-7-2009
 Meld misbruik26-8-2011 19:38:41

Stefanie is dus idd niet helemaal juist, zoals ook B. opmerkt, enkel de aanwinsten (en eventuele verliezen bij een bedrijf) worden gemeenschappelijk.



ilse

 Meld misbruik26-8-2011 20:17:36

Klopt, maar de kinderen kunnen wel hun deel opeisen van de erfenis... dit kan je vermijden met een contract door het toevoegen van keuzebeding, waarbij de overlevende zelf beslist of hij zijn kinderen al laat erven of niet. Wat belangrijk kan zijn voor het uitstellen van betalen van successiekosten alsook dat je zelf kan beslissen je huis te verkopen zonder mening van kinderen of de voogd van de kinderen enz... Ik ben natuurlijk geen jurist, dus ik leg het misschien niet volledig genoeg uit.
Verder kan je ook eigendommen of bezittingen van voor je huwelijk in de gemeenschap inbrengen, maar met daar aan toegevoegd dat als het huwelijk ontbonden wordt deze enkel van de oorspronkelijke eigenaar zijn.
Deze voorbeelden betreffen enkel een contract in het wettelijke stelsel.



dorien
5-5-2012
 Meld misbruik26-8-2011 20:21:09

ik ken hier dus volledig niets van ... maar voor al deze zaken moet je toch zowiezo langs gaan bij een notaris e? geven zij niet alle uitleg duidelijk mee?



joke
2-9-2011
 Meld misbruik26-8-2011 21:46:46

Wij doen het op de manier zoals Ilse het uitlegt. Wij trouwen onder gewone stelsel met aanvullend contrct dat zegt dat het huis in de gemeenschappelijke pot komt en dat de langslevende de keuze krijgt. Dit omdat wij onze grond en nieuw hebben van voor onze lening en op deze manier gaan wij normaal gezien de minste onkosten kunnen hebben als iemand sterft (wat niet te hopen is natuurlijk).

Wij zijn gewoon naar notaris gegaan en hebben daar 'gratis' een volledige uitleg gekregen van wat mogelijk is.
Ons doel was zo goed mogelijk in orde zijn, met zo min mogelijke erfeniskosten achteraf (bij sterfte)



Sophia

 Meld misbruik27-8-2011 10:50:56

ga gerust eens langs bij een notaris, die moeten gratis advies geven... een eerste consultatie is altijd gratis! Kan dus echt geen kwaad en dan ben je zeker
http://www.notaris.be/ hier kan je adressen en nog verdere info vinden



Brenda
10-9-2011
 Meld misbruik27-8-2011 22:40:12

Ga naar de notaris en je krijgt alle uitleg die past bij je situatie.

Zo kregen wij het advies om voor een volledige scheiding van goederen te gaan omdat we allebei een eigen bedrijf hebben.
Bovendien hebben we geen kinderen (komen er ook niet) en aan zijn kant is er behalve zijn 2 ongetrouwde broers geen directe familie dus heb ik op notarisadvies ook meteen een testament opgemaakt om te vermijden dat mijn eigendommen en degene die ik ooit van mijn ouders ga erven bij verre familie van hem terecht kunnen komen (die we zelfs niet eens kennen) ipv bij de kinderen van mijn broer.



Veerle
2-7-2011
 Meld misbruik30-8-2011 12:23:57

Het beste is inderdaad van gewoon eens langs te gaan bij de notaris. Hij/zij kan je onmiddellijk alle opties uitleggen en gaat je een goed advies geven over het al dan niet aangewezen zijn van een huwelijkscontract.

Wettelijk gezien is het inderdaad zo dat alles wat persoonlijke bezittingen zijn voor het huwelijk ook persoonlijk blijven na het huwelijk.

Eigen goederen zijn:
  • alle goederen die partners bezitten voor het huwelijk, bijvoorbeeld een auto
  • het geld op de eigen spaarrekening
  • bouwgrond die een van de partners heeft aangekocht voor het huwelijk
  • een zaak die een van de echtgenoten al uitbaatte voor het huwelijk
  • de schulden die een partner al had voor het huwelijk
  • alle goederen die een partner verworven heeft via een nalatenschap of een schenking voor het huwelijk
  • de schulden die drukken op erfenissen of schenkingen die verworven zijn voor het huwelijk


Gemeenschappelijke goederen zijn:

  • beroepsinkomsten zoals lonen, wedden, werkloosheidsuitkeringen, ...
  • inkomsten uit eigen goederen zoals huurgelden van een eigen woning
  • interesten van obligaties die de echtgenoten al voor het huwelijk bezaten
  • alle goederen waarvan niet kan worden bewezen dat ze eigendom zijn van een van de echtgenoten



tamara
30-3-2012
 Meld misbruik7-2-2012 15:39:24

wij gaan huwelijkscontract hebben, vooral om onze kinderen veilig te stellen moest er één van ons wegvallen


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...