Nu Online
Momenteel zijn er 69 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Kostprijs huwelijkscontract?

  23-2-2011 18:26:24
Hoi allemaal,

Ik wou eens informeren of er onder jullie koppels zijn die een huwelijkscontract hebben genomen en wat je daarvoor zo ongeveer moet betalen bij de notaris.

Groetjes,
Celesta

Celesta
22-10-2011
Meld misbruik



Reacties: 16 | Gelezen: 3041


Elke
9-7-2011
 Meld misbruik23-2-2011 18:30:14

Hey Celeste

Wij zijn twee weken geleden bij de notaris geweest en een huwelijkscontract kost €350. Het is volgens hem in ons geval niet zinvol.

Als je trouwt zonder huwelijkscontract bij de notaris, dan geldt wettelijk het volgende:
- alles wat je hebt verworven voor je trouw blijft van jou.
- alles wat je hebt verworven na je trouw wordt gemeenschappelijk.

Hij raadt het ons enkel aan wanneer je bijvoorbeeld een bouwgrond/huis of schenking krijgt van je ouders. Als jullie dan scheiden, krijg je dat deel terug. Of als je zelfstandige bent (maar aangezien geen van ons beiden dit is, zijn we hier niet verder op ingegaan)...

Informeren is altijd gratis... als je dus vragen hebt, zeker gaan!
Veel succes ermee...



Charlotte
1-6-2011
 Meld misbruik23-2-2011 18:43:52

Hey Celeste,

Gezien onze job (beiden zelfstandig) laten wij een huwelijkscontract met 'scheiding van goederen' opstellen. Hiervoor betalen we 200 €.

Als je geen laat opstellen, huw je automatisch volgens het wettelijk stelsel. Je kan ook een akte met 'gemeenschap van goederen' laten opstellen, maar dit wordt minder gedaan. Sowieso zijn er ook nog variantes mogelijk op de 3 basisstelsels...

Groetjes,

Charlotte





B.

 Meld misbruik23-2-2011 18:44:29

En schenkingen komen in principe niet eens in de gemeenschap, dus daarvoor moet je het niet doen.



Celesta
22-10-2011
 Meld misbruik23-2-2011 18:48:59

Wij moeten wel een contract nemen aangezien mijn aanstaande een vennootschap heeft vandaar dat ik me dus afvroeg wat de prijs zoal is.

Verschilt dit dan van notaris tot notaris? Of is dat en vastliggende prijs?



Charlotte
1-6-2011
 Meld misbruik23-2-2011 18:52:02

Ik zou het niet weten... Ik dacht dat het voor het huwelijk 200€ was en erna 350€, maar ik kan het verkeerd voorhebben!

Je kan altijd vrijblijvend op gesprek bij een notaris om te informeren, je bent tot niets verplicht. En ofwel neem je één notaris, ofwel elk een notaris. De prijs verandert daarmee niet...



Merel
11-6-2011
 Meld misbruik23-2-2011 19:36:33

Wij betalen €300,-, voor het huwelijk



Ellen
9-7-2011
 Meld misbruik23-2-2011 20:48:46

Wij zullen 500 euro in totaal. Ook omdat mijn vriend een vennootschap heeft.



Aurelie
13-5-2011
 Meld misbruik23-2-2011 20:49:18

Gewoon naar een notaris van uw keuze gaan. Die zal u zeker goed informeren ! En een contract is inderdaad nodig als er iemand zelfstandig is!

Hier is dat dus ook (nog) niet nodig.

Schenkingen komen er wel bij hoor. Ik zie genoeg echtscheidingsruzies omdat de ouders van A geschonken hebben aan de gemeenschap AB. AB zijn nu gescheiden en de ouders van A vorderen de helft van de schenking terug van B.

Let dus altijd op met giften & schenkingen in een huwgemeenschap ....




Nele
4-6-2011
 Meld misbruik23-2-2011 21:12:10

Wij zijn ook deze week gaan informeren. Informeren kost niets.

Gezien mijn partner en ik ongelijk beginnen (hij had al een huis voor onze relatie) is een huwelijkscontract voor ons wel aangewezen. De notaris wist ons te vertellen dat ons dat 250 tot 300 euro zal kosten. Dit wanneer we een contract afsluiten voor onze trouw. Doen we dat na ons huwelijk, sprak de notaris van 700 euro.

Wij maken dat dus binnenkort in orde.
Ik weet echter niet of de prijs bepaald is, of dit verschilt van notaris tot notaris.



B.

 Meld misbruik23-2-2011 22:27:47

"Schenkingen komen er wel bij hoor. Ik zie genoeg echtscheidingsruzies omdat de ouders van A geschonken hebben aan de gemeenschap AB. AB zijn nu gescheiden en de ouders van A vorderen de helft van de schenking terug van B."

Dat is dan gewoon alles behalve intelligent van de ouders, je moet niks aan de gemeenschap schenken. Je schenk het gewoon aan je zoon/dochter hoofdelijk en er is geen probleem.

Hoe dan ook, als je trouwt met een voorgeschiedenis of de een is zelfstandig, trouw dan met scheiding van goederen en 1 gezamelijke rekening, dan blijft alles wat je verdient op de een of andere manier van jezelf (ook de schulden die je zou maken) alleen datgene wat op die gezamelijke rekening komt, komt in de gemeenschap.
En het is hem natuurlijk vooral om de schuldbescherming te doen in geval van zelfstandigen.
Als je in zulk geval trouwt volgens het wettelijk stelsel en er komt schuldvordering ligt de bewijslast volledig anders dan in geval van scheiding van goederen, wat in principe wil zeggen dat alles wat jullie in jullie bezit hebben (buiten datgene wat effectief van de een was voor het huwelijk ... maar je moet het wel kunnen aantonen) in beslag kan genomen worden om die schulden af te lossen.



Ingrid
7-5-2011
 Meld misbruik24-2-2011 12:08:24

Wij huwen met scheiding van goederen. Kostprijs: 200,-€.
De notaris informeert gratis en de prijs heb ik gewoon gevraagd bij ons bezoek. Hetgeen voor het huwelijk je eigendom is; een bouwgrond, een huis, de spaarboekjes op naam en de bezittingen (bijvoorbeeld wagen), latere erfenissen blijt je persoonlijke eigendom. Hetgeen op een gemeenschappelijke rekening staat of de eigendommen die je samen aankoopt na het huwelijk zijn gemeenschap.
Je kan zo zelf bepalen wat van wie is. Een bestaand huwelijkscontract kan je in de loop van de jaren altijd aanpassen bij de notaris. Je weet ook nooit of er in de loop van de jaren misschien één van beiden toch zelfstandig wordt. Ik vind het gewoon een verstandige keuze.




Yicke
26-2-2011
 Meld misbruik24-2-2011 15:26:53

@ Ingrid: wat jij beschrijft is geen scheiding van goederen maar het wettelijk stelsel (scheiding van goederen en gemeenschap van aanwinsten).

Wij zijn getrouwd onder scheiding van goederen (alles blijft eigen, ook gelden verdient tijdens het huwelijk, tenzij er een dermate vermenging is dat we niet meer kunnen bewijzen wat van wie is, bijvoorbeeld de kookpotten e.d.). We hebben een héél gedetailleerde lijst van onze eigen goederen gemaakt (van kookpotten, servies, tupperware tot onze bureaustoelen en PC's) om gerust te zijn. 't was geen fijne beslissing, maar kom.
We hebben ineens ook elk een testament opgesteld dat alles aan de ander overlaat in geval van overlijden, kwestie van zeker te zijn dat de ouders niets kunnen komen opeisen.



suzy
6-8-2011
 Meld misbruik24-2-2011 15:38:02

euh dit vind ik een beetje gek....

wij hebben een contract met scheiding van goederen voor 7,5 euro!!!
Waarom tellen die anderen zoveel bij?



suzy
6-8-2011
 Meld misbruik24-2-2011 15:41:34

hey yicke

bij ons is het net zoals bij ingrid ook scheiding van goederen maar dan is er een clausule ingezet met gemeenschap van inkomsten. dit is dus ook een contract met scheiding van goederen. het geen we voor de trouw hadden blijft van ons , enkel het geld wat we naderhand verdienen wordt op 1 rekening gezet en wordt van ons twee



stefanie
19-5-2012
 Meld misbruik24-2-2011 19:48:20

bij ons was het 350€ voor het huwelijk en 850€ na het huwelijk. Blijkbaar zijn de prijzen toch afhankelijk van notaris tot notaris.




Sarah
1-10-2010
 Meld misbruik3-3-2011 0:11:58

We hebben rond de 250€ betaald. Scheiding van goederen met 1 gemeenschappelijkheid namelijk het huis of toekomstig huis.


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...