Nu Online
Momenteel zijn er 94 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

trouwen met of zonder contract

  23-1-2011 18:26:35
Zijn jullie met of zonder contract getrouwd?Ik heb daar dus totaal geen verstand van.
Als 1 van ons sterft gaat het huis naar de andere partner,en zo wil ik dat houden eigenlijk.

Mieke
3-3-2011
Meld misbruik



Reacties: 17 | Gelezen: 2270


Kendra
21-5-2011
 Meld misbruik23-1-2011 19:11:17

Hallo,

Ik denk dat je huis sowieso naar je partner gaat als je sterft (hij mag zeker het vruchtgebruik houden zijn hele leven lang, ook al erft iemand anders als je dat in een testament zet). Maar ik ben natuurlijk geen advocaat dus weet het ook niet heel zeker.

Sowieso is trouwen met een huwelijkscontract niet slecht.
Wij gaan dat niet doen want ons vermogen ligt ongeveer gelijk en we willen dan geen hopen geld aan een notaris uitgeven.

Ik zou zeggen: als jij meer bezit dan je toekomstige of omgekeerd dat het misschien niet slecht is maar anders zou ik het zo laten.

Maar er gaan hier gegarandeerd anderen meer over weten.

Groetjes,
Kendra



sabrina
4-2-2011
 Meld misbruik23-1-2011 19:16:48

Bruides, ik wil geen spelbreker zijn, maar het einde van een huwelijk heeft niet enkel te maken met sterven..... spijtig genoeg scheiden er ook veel mensen. En nu is het moment om daar even bij stil te staan.....
Stel , zij heeft geen broers/zussen en ouders die het 'goed' stellen ; hij zit in de zelfde situatie maar heeft 3 broers/zussen. Ouders overlijden van beiden.. Als jullie zonder contract trouwen komt alles in de zamelijke pot, en bij scheiding wordt alles in 2 gedeeld. Maw, de volledige erfenissen ook... zij heeft 100% geërfd, hij 30%, ....
Ga toch maar eens langs bij een notaris. Kost niets!



Véronique
31-7-2009
 Meld misbruik23-1-2011 19:27:14

Wij hebben ook geen contract. Ons huis was 50-50 gekocht en alles wat voor het huwelijk van één van beide partners is, blijft van één van beide partners. Zo heeft mijn man 2 akkergronden van voor ons huwelijk. Als wij scheiden, blijven die ook van hem en kan ik daar geen aanspraak op maken. Zelfde met 'vermogen' dat voor het huwelijk is vergaard door één van beide. Alles wat vanaf het huwelijk wordt aangekocht, is dan wel van beide.
Een contract is vooral belangrijk als er een zaak waar één van beide eigenaar van is in het spel is...



Sara
28-5-2011
 Meld misbruik23-1-2011 19:28:45

Hey,
wij trouwen ook met contract. Mijn vriend is zelfstandige in bijberoep dus nemen we het zekere voor het onzekere.
Als de notarissen nu echter eens zouden reageren op mail of hun telefoon opnemen dan kunnen wij ons contract samenstellen.

Groetjes



Yves

 Meld misbruik23-1-2011 19:46:43

Hey Mieke

Maak een afspraak met de notaris...vragen over zulke materie
zijn GRATIS.

Elke gezinssituatie is zo verschillend en kan tevens na zoveel jaar
wel eens wijzigen dat een correcte uitleg jullie veel slimmer kan maken. ;-)

Vriendelijke groeten,
Yves



Ingrid
7-5-2011
 Meld misbruik23-1-2011 19:47:14

Hallo,
Wij trouwen ook met een contract en ik zou ook niet anders willen. Huwelijkscontracten kunnen in de loop van het huwelijk altijd aangepast of gewijzigd worden. Geen contract is voor mij geen optie.





joke
13-8-2011
 Meld misbruik23-1-2011 19:47:16

hoi


wij trouwen ook met contract, mijn verloofde heeft ook eigendom en akkergrond
dus bij scheiding zal dit altijd van hem blijven, ,maar niet alleen voor dit, wij hebben
al een dochter en hebben door dat contract bv. laten vastleggen dat zij als ik of mijn
man dood ben, haar deel niet zo maar kan opeisen en ons dus niet tot verkoop kan dwingen, je weet nooit he binnen zoveel jaar.De laatstlevende van ons beslist zelf
wanneer zij haar deel krijgt.
groetjes



Elke
9-7-2011
 Meld misbruik23-1-2011 19:54:17

Wij gaan volgende week woensdag op gesprek bij de notaris... geheel informatief! Eens gaan horen kan volgens mij geen kwaad... zo kom je ook niet voor verrassingen... zeg nooit nooit (maar ik hoop het natuurlijk niet)



Mieke
3-3-2011
 Meld misbruik23-1-2011 20:14:41

Ok,zal ook eens bij de notaris gaan.
Is dat echt gratis?En dat contract laten opstellen,kost dat geld?
Ons huis is trouwens ook 50/50 gekocht.
Groetjes en bedankt



Stefanie
11-6-2011
 Meld misbruik23-1-2011 20:59:58

Huwelijkscontract kost idd ook geld en dat is een vaste prijs bij elke notaris waar ze niet van kunnen (mogen) afwijken.
Maar idd ga naar een notaris en stel je juridische vragen daar.



ilse
7-8-2010
 Meld misbruik24-1-2011 7:51:23

Hey,
Wij zijn ook eerst gaan informeren bij de notaris en die infosessie is inderdaad gratis.
Wij hebben besloten om zonder contract te trouwen omdat onze vermogens dicht bij elkaar liggen.
Wat erfenissen betreft, dit komt niet zomaar in een gezamenlijke pot hoor. Je kan het op een spaarrekening op je eigen naam zetten en dan blijft het van jou.
Groetjes,
ilse



Kelly
4-6-2011
 Meld misbruik24-1-2011 10:24:13

Wij gaan ook een huwelijkscontract aan. Want inderdaad, bij sterfte maakt het niet zo veel uit, aloewel je wel rekening moet houden met erfenisrechten van eventuele kinderen dat daarna komen.. Je moet je als ouder toch ook wel veilig stellen. Je weet nooit in welke vriendenkring uw kinderen komen, nu kunnen ze engeltjes zijn, maar op latere leeftijd..... Momenteel wonen wij wettelijk samen, als nu iemand van ons komt te sterven dan kan de andere NIETS vrij meer beslissen over woning totdat ons zoontje meerderjarig is. En als hij dan zou gaan ezelen... Het zou de eerste niet zijn he...

Ten tweede: inderdaad scheiding en dergelijk, nu kan het zijn dat je beiden een gelijk vermogen hebt, maar later bij eventuele erfenissen kan er een groot verschil komen. Je denk niet graag aan zo'n slechte scenario's, maar beter voorkomen dan genezen.




Melodie
4-6-2011
 Meld misbruik24-1-2011 11:13:19

Hallo, 
 
wij betalen 200 euro voor ons huwelijkscontract. Wij trouwen met scheiding van goederen gezien mijn vriend een zaak heeft. Maar ook natuurlijk om later zoveel mogelijk discussie uit de weg te gaan.
 
wij hebben een gesprek gehad met de notaris en dat was inderdaad gratis! 



Yicke
26-2-2011
 Meld misbruik24-1-2011 18:30:34

Wij zijn getrouwd met volledige scheiding van goederen en hebben ook een voorhuwelijkse inventaris opgemaakt. Tja, kijk, beroepsmisvorming zeker, maar mijn redenering is dat zolang alles goed gaat, de ander al het gebruik heeft van je goederen en eigendommen, maar als het fout loopt, moet er niemand met meer vertrekken dan waar hij of zij mee is toegekomen.

Ons contract heeft ook zo'n 200 euro gekost, ik heb het wel zelf 'aangepast' hier en daar, dus de notaris heeft niet al te veel werk gehad. We hebben ook ieder een testament opgesteld zodat bij gebreke aan kinderen de andere partner alles erft (wat niet automatisch het geval was anders, gelet op de scheiding van goederen).



Celesta
22-10-2011
 Meld misbruik24-1-2011 20:42:48

Hoi,
Als leerkracht economische vakken en recht kan ik u het volgende meegeven.

Indien je geen huwelijksstelsel laat vastleggen bij een notaris:
Telt zoiezo het wettelijk stelsel.
Dit houdt in:
Alle eigendommen van voor het huwelijk zijn en blijven van de partner die de eigendom had. (Bij overlijden gaan zij dus naar kinderen, ouders, broers of zussen)
Wil je dit anders moet je dat vastleggen bij een notaris.
Alles wat tijdens het huwelijk verworven wordt gaat 50-50 bij scheiding of volledig naar de langstlevende bij overlijden.

Je kan bij een notaris ook een ander stelsel kiezen en eventueel laten aanpassen.
Andere mogelijke stelsels zijn:
Gemeenschap van goederen.
Dit houdt in dat alles op de dag van het huwelijk in de gemeenschap komt. Bij scheiding moet dan alles 50-50 bij overlijden gaat alles naar de langstlevende.

Scheiding van goederen.
Dit houdt in dat de goederen steeds gescheiden blijven (ideaal bij zelfstandige aangezien dan geen aanspraak gemaakt kan worden op de bezittingen van de echtgenoot bij faillisement). Dit houdt tevens in dat bij overlijden alles naar kinderen, ouders, broers of zussen gaat en niet naar de echtgenoot tenzij vruchtgebruik werd vastgelegd.

Maar op elk stelsel kan je dus kleine details aanpassen die gelden in geval van scheiding of overlijden. Hiervoor moet je uiteraard naar de notaris die dat dan allemaal vastlegt.

Hoop dat ik je hiermee heb kunnen helpen.

Mvg,
Celesta



Yicke
26-2-2011
 Meld misbruik25-1-2011 15:49:09

Correctie op de post van Celesta:

Zolang er geen kinderen zijn kan je bij scheiding van goederen 100% vrij bij testament over je goederen beschikken. Je kan dus perfect je ouders, zussen, broers etc 'onterven' ten voordele van je echtgenoot. Dat hebben wij gedaan, tesamen met ons huwelijkscontract.

Zodra er kinderen zijn kan je aan het reservatair deel van je kids niet raken, dus zijn wij van plan om op dat ogenblik mogelijks van stelsel te veranderen.

In een contract scheiding van goederen kan je géén bijzondere nalatenschap-clausules opnemen, dus ook geen bijkomend vruchtgebruik.



Mieke
3-3-2011
 Meld misbruik30-1-2011 20:57:08

Ik zou willen dat mijn de langstlevende het huis krijgt,zodat we zouden kunnen verkopen om iets anders te kopen.
De kinderen erven later alles wel als we beide door zijn.
Morgen een afspraak bij de notaris!


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...