Nu Online
Momenteel zijn er 94 gebruikers online, waarvan 2 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

graag jullie raad! crisis!

  9-5-2010 11:39:07
fiogf49gjkf0d
Dag iedereen

sinds gisteren zit ik in een dipje en ik weet het allemaal niet goed meer. Ik heb zeker geen plankenvrees of zo, probleem ligt bij mijn zus.
Gisteren gingen we langs bij onze getuigen (vrienden van ons, geen familieband) en ze hadden een ambetante mededeling voor ons. Ze wisten niet goed of ze het ons gingen vertellen, maar hebben het uiteindelijk toch gedaan.
Nu komt het... mijn zus had hen een zeer onaangename mail gestuurd, waarvan de boodschap heel duidelijk was; onze getuigen zijn geen familie en ze horen er op die dag volgens haar dus niet bij. Ik kon wel door de grond zakken van schaamte.
Onze getuigen nemen me niets kwalijk, en willen zelfs een stap opzij zetten, maar dat wil ik helemaal niet.
Ze vroeg hen in de mail om hier ook over te zwijgen naar ons toe, maar dat hebben ze gelukkig niet gedaan. Stel je voor dat het op je trouwdag uitkomt, dan sta je daar en komt er zeker ruzie van.

Wat doe ik daar nu mee? We zijn hier uiteraard helemaal niet akkoord mee en ga er over babbelen met mijn zus, maar hoe begin ik eraan? Ik ben er echt niet goed van en vind vooral de manier waarop gewoon het laagste van het laagste. Ik heb vooral zin om gewoon te janken.
Mijn zus en ik zijn helemaal verschillend van karakter en het botst wel regelmatig, maar ik dacht echt niet dat ze tot zoiets in staat was. Ik kan natuurlijk hopen dat ze de dag zelf geen scène gaat maken, maar dat kan ik niet, niet na wat ik nu reeds gehoord heb.

Ik weet het echt niet meer

Els


Els
29-5-2010
Meld misbruik



Reacties: 17 | Gelezen: 1308


Katrien
15-5-2010
 Meld misbruik9-5-2010 11:49:38

fiogf49gjkf0d
Wow, heel vreemd. Ik zou niet wachten om je zus ermee te confronteren. Wat zij heeft gedaan kan gewoon helemaal niet. Waar haalt ze het om zulke dingen te vertellen aan jullie getuigen? Moest dit mijn zus zijn, ze mocht zelf thuisblijven op mijn huwelijk. Drastisch, ik weet het, maar wat ze heeft gedaan is er ook wel over.
Ik zou erover praten met haar en haar zeer duidelijk laten merken dat als het van mij afhing, zij er niet meer bij hoeft te zijn. Maar, familie blijft familie natuurlijk. Dat kan je natuurlijk niet echt maken misschien.
Ga de confrontatie aan, hoe sneller hoe liever. Je zus moet echt weten dat wat ze heeft gedaan helemaal not done is en ze jou hiermee heeft gekwetst. Succes!



Marieke
18-4-2009
 Meld misbruik9-5-2010 11:51:15

fiogf49gjkf0d
Hallo meisje.
Man man man wat een situatie!!!
Ik zou er over spreken met je zus. Confrontatie gewoon.
Zo schandalig!
Het is lulkoek dat "de zus" getuige moet zijn.
Ik had dat gedaan (omdat m'n ma vond ik heb maar 1 zus...) ik heb er tot op de dag van vandaag nog altijd spijt van! M'n zus is een egoïstisch kreng, stikjaloers, ze vond het OK van daar in haar jeansbroek te staan, iedereen spreekt er nog schande van.
... nu daar heb jij geen boodschap aan,
maar wat ik wil zeggen is het is u dag hé,wat een lef.
Spreek er met haar over & geef zeker niet toe hé, anders stel je je zwak op.
Het is u beslissing en die van u man (toekomstige) om geen familie, maar vrienden als getuige te nemen, ze moet dat maar respecteren.
Allez, ik duim voor u.

x

Marieke




Jennifer
30-7-2010
 Meld misbruik9-5-2010 12:06:50

fiogf49gjkf0d
Ja, ik zou het daar toch ook niet bij laten hoor.
Jawadde, moest het mijn zus zijn ze had het wel geweten.
Wat voor een cutstreken zijn da nu weer, en wa denkt ze daarmee te bereiken.
Het idee alleen al dat ze het allemaal achter uwe rug even gaat regelen, om haar dan beter in haar vel te gaan voelen. Dat is echt puberaal gedrag en kan totaal niet door de beugel.
Ik heb nu ook wel een goede band met mijn zus die getuige is, maar die keuze is toch volledig aan jullie.
Een goed gesprek zou me het beste lijken
heel veel succes ermee, en laat eens weten hoe het is verlopen
MVG
Jennifer




rafa
6-5-2011
 Meld misbruik9-5-2010 12:12:13

fiogf49gjkf0d
ik zou die mail afprinten en onder haar neus duwen.. en zien hoe haar reactie is...dan moet je niet als eerste iets zeggen, maar gewoon dat stuk papier in haar hand geven... maar haar ook duidelijk maken dat jij zelf kiest wie je als getuige wilt hebben, er staat nergens geschreven dat dat familie moet zijn... mijn vriend heeft ook een van zijn beste kameraden genomen, waar hem altijd al van int school mee samen was, ik heb wel mijn zus, ma ze is ook eerder een vriendin voor mij, dus die keus vond ik dan ook niet moeilijk
en als ze dan niet meer naar uwe trouw wilt komen, is dat haar probleem, ze heeft nu ook al veel kapot gemaakt... dus dat is geen gemis



R.

 Meld misbruik9-5-2010 12:18:17

fiogf49gjkf0d
Afspreken met haar en stel vragen, niets anders dan vragen, laat zij haar uitleg doen, waarom..., laat ze alles verklaren. Na dat je alles weet, kun je een antwoord geven, kort en duidelijk hoe jij het wil. Blijf zakelijk, laat je niet leiden door emoties.
grtz www.discovideo.be



kitty
11-9-2010
 Meld misbruik9-5-2010 12:46:38

fiogf49gjkf0d
Voor mij geld ook: Afprinten en confronteren! Dan is zij degene die het gesprek moet beginnen en niet jij. Lijkt me veel gemakkelijker. Dan meot je inspelen op wat zij je toewerpt! Pfff, eerlijk gezegd zou ik niet graag in je schoenen staan en ben ik nu eventjes gelukkig dat alleen mijn ma moeilijk doet :)

x Kitty



Véronique
31-7-2009
 Meld misbruik9-5-2010 13:45:52

fiogf49gjkf0d
Hoe laf is me dat zeg! Halloooo...

Inderdaad, afprinten! Dan heb je het zwart op wit! Laat ze dat maar eens uitleggen!



Kristien & Karolien
25-6-2010
 Meld misbruik9-5-2010 14:25:35

fiogf49gjkf0d
afprinten, haar t laten uitleggen, en ofwel houdt ze zich op jullie trouw gedeisd én biedt ze op voorhand haar verontschuldigingen aan aan jullie getuigen, ofwel komt ze niet... Wat is dat voor gedrag zeg!
Onze getuigen zijn ook vrienden, maar mochten onze broers of zussen zoiets doen, kunnen ze het vergeten dat ze nog welkom zijn!

Succes!



Kristien & Karolien
25-6-2010
 Meld misbruik9-5-2010 14:25:39

fiogf49gjkf0d
afprinten, haar t laten uitleggen, en ofwel houdt ze zich op jullie trouw gedeisd én biedt ze op voorhand haar verontschuldigingen aan aan jullie getuigen, ofwel komt ze niet... Wat is dat voor gedrag zeg!
Onze getuigen zijn ook vrienden, maar mochten onze broers of zussen zoiets doen, kunnen ze het vergeten dat ze nog welkom zijn!

Succes!



lesley
12-6-2010
 Meld misbruik9-5-2010 14:49:53

fiogf49gjkf0d
idd onmidelijk confronteren en desnoods met de afgeprinte mail erbij. bij mij zou het heel simpel zijn oftwel draai je bij en bied je je verontschuldigingen aan oftewel blijf je maar weg de dag zelf.



Kathleen
24-7-2010
 Meld misbruik9-5-2010 21:13:12

fiogf49gjkf0d
Is één van volgende dingen mogelijk:

- Zijn er onderlinge spanningen/ruzies (geweest) tussen zus en die getuige(n)?
- Had zij gehoopt/verwacht om gevraagd te worden en is dat haar zodanig in verkeerd keelgat geschoten dat ze 'n zulk laags bij de grondse daad stelt?

Als één van die vragen "ja" als antwoord heeft, of andere "redelijke" verklaringen, moet dat vooral uitgepraat worden, op normale toon. Zou denk ik proberen kalm te blijven en eerst te achterhalen waarom zij daar zo over denk, vraag haar 'n motivatie en niet "zomaar".
Leg haar dan uit waarom je jouw getuigen hebt gekozen en welke rol zij in jouw leven spelen en dat een bloedband dat niet per definitie is. Zoveel mensen vragen tegenwoordig vrienden/vriendinnen als getuige, hier bij ons is 't bij elk van ons de beste vriend(in) die getuige is.
Dat het zus/broer/ouder/nicht/neef is, is zeer passé, stamt bijna nog uit Middeleeuwen.
Ik weet het, ik zou ook hard en enorm gekwetst zijn, en uit die frustratie woedend reageren, maar ervaring heeft geleerd dat je dan geen stap verder komt. Probeer het als volwassenen uit te praten en ga niet meteen in de aanval... als ze iets defensief zegt, kan je antwoorden met "Ja, maar....", dan merkt ze dat je echt naar haar luistert en wel om haar mening geeft, maar leg je toch jouw denkwijze toe. Je kan ook best zeggen dat je erg gekwetst bent door die brief, maar door woede op tafel te leggen zonder meer... daar werd nog niemand beter van!

(Dat is ook wel hoe topmanagers het moeten doen trouwens, bij van die enge gesprekken.)

Veel sterkte in ieder geval!!



Lieve
26-6-2010
 Meld misbruik9-5-2010 21:56:46

fiogf49gjkf0d
Wat een situatie! Ik zou niet weten wat je best doet... ik ken jou niet, ik ken je zus niet, en weet niet hoe jullie meestal de dingen uitpraten. Maar een volwassen daad vind ik dit niet van haar, en ik begrijp zeker dat je niet weet hoe hiermee om te gaan. Misschien is het een idee om er met je ouders of een neutraal persoon over te praten, en dan met haar het gesprek aan te gaan waar je ouders of een neutraal persoon bij is? Als er iemand bij zit die ervoor kan zorgen dat het gesprek in goede banen geleid wordt, en eventuele uitbarstingen kan intomen, lijkt het mij dat je er eerder gaat uitkomen dan als je in woede gaat confronteren.

Je kan ook eens bellen naar het gemeentehuis en vragen of het al ingevoerd is dat je 2 getuigen mag nemen. (dat zou ergens dit jaar ingevoerd moeten worden, is al goedgekeurd). In dat geval kan je de middenweg nemen en haar ook als getuige vragen.


Hoop in ieder geval dat je een oplossing vindt. Op zo'n manier aan je laatste voorbereidingen beginnen, is geen pretje! Succes en sterkte ermee!




julie
28-5-2011
 Meld misbruik10-5-2010 14:50:46

Ik zou haar gewoon zeggen dat dit jouw huwelijk is en dat jij dit kiest! Als zij iemand van de familie wil als getuige dan moet dat ze dat maar doen op haar eigen huwelijk!

Ik zou er in elk geval wel over praten want anders blijft het op je lever liggen en zal dit alleen maar dat wrange gevoel versterken.

Probeer het ook niet teveel te 'verbloemen'. Zeg gewoon dat je haar wil spreken over een uiterst vervelende kwestie, namelijk het feit dat ze een mail heeft verstuurd naar jouw getuigen.

Veel succes!

Laat je ons weten hoe het verlopen is?

Groetjes,
Julie





Tineke
10-7-2010
 Meld misbruik10-5-2010 18:39:17

hey Els,

Amai die durft. Mijn vriend heeft ook zijn beste vriend gevraagd als getuige. Daar is wel commentaar opgekomen van zijn ma omdat hij zijn zus is overgeslagen, maar hebben het uitgelegd en ze begrepen het.

Ik zou haar het papier voorleggen en uitleg vragen.

Jij moet niet beginnen met je uitleg. Laat haar komen.

Je kan inderdaad met twee getuigen werken, eentje voor de gemeente en eentje voor de kerk.

Als je dit echt niet wil zou ik dat zeker niet doen Toch niet na wat ze gedaan heeft.

Geef haar wel de kans om het uit te leggen. Het blijft toch altijd familie. Druk er wel op dat het jullie feest is en dat alleen jullie beslissen.

Hou ons op de hoogte en alvast veel succes!!

Groetjes

Tineke



Els
29-5-2010
 Meld misbruik11-5-2010 8:23:08

Dag iedereen

alvast bedankt voor de steun, dit had ik wel even nodig. Op den duur ga je twijfelen of het echt niet aan jezelf ligt.

Gisteren was het dan zover. Eerst zijn er veel verwijten gevallen en veel zaken gezegd die er absoluut niet toe deden.
Wat zeer belangrijk was voor mij, was dat ik wist dat mijn ouders niet akkoord waren met de gang van zaken en van het feit dat de getuigen niet binnen mochten, was al helemaal geen sprake.
Mijn zus heeft uiteindelijk toegegeven dat ze haar woede niet op de getuigen had moeten uitwerken, maar daarmee is het niet ongedaan gemaakt. Ik heb haar dan ook gezegd dat het minste wat ze kan doen, is hen opnieuw een mail sturen, maar dan nu één om haar te verontschuldigen.

Toen het gesprek op een bepaald moment echt niet meer vooruit ging, heb ik de ceremoniemeester opgebeld om zijn raad te vragen. Die zei dat ik misschien mijn zus als tweede getuige kan nemen, maar alleen als we ons daar goed bij voelen. En daar ligt nu het probleem, mijn vriend vindt dat ze er echt over is geweest en wil ze helemaal niet als getuige. Ik sta nu ook niet echt te springen, maar ik zou het vooral doen voor de rust. 't Is tenslotte onze dag en heb geen zin om me hier nog lang zorgen over te moeten maken, ook al doe ik nu niets anders...

Els



Kristien & Karolien
25-6-2010
 Meld misbruik11-5-2010 23:18:14

Als jij of je vriend zich er niet goed bij voelen als jouw zus ook getuige zou zijn, zou ik dit écht niet doen!Meer zelfs, als jij haar niet héél graag wil als getuige, ook niet! Een getuige is zo'n belangrijk persoon op die dag, als er spanningen zijn gaat dat( nog meer)een demper op je feest zetten... ff goed over nadenken!
groetjes en succes,

Kristien




Kristien & Karolien
25-6-2010
 Meld misbruik11-5-2010 23:18:15

Als jij of je vriend zich er niet goed bij voelen als jouw zus ook getuige zou zijn, zou ik dit écht niet doen!Meer zelfs, als jij haar niet héél graag wil als getuige, ook niet! Een getuige is zo'n belangrijk persoon op die dag, als er spanningen zijn gaat dat( nog meer)een demper op je feest zetten... ff goed over nadenken!
groetjes en succes,

Kristien



Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...