Nu Online
Momenteel zijn er 234 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Getuigen naar keuze: 0, 1, 2, 3, 4!

  1-2-2010 10:00:10
Net gelezen op de website van GvA:

De verplichting om getuigen mee te nemen bij een huwelijk wordt nu toch afgeschaft. Dat heeft de Kamercommissie Justitie beslist op voorstel van Raf Terwingen (CD&V).


De Commissie bracht bovendien het aantal getuigen dat je mag nemen van twee op vier en keert daarmee terug naar de toestand van voor 1908. Toen waren vier getuigen verplicht, nu mogen het er dus vier zijn, maar het moet niet meer. De Kamercommissie wil met deze wijziging de procedure om te trouwen vereenvoudigen.

Staatssecretaris voor het Gezinsbeleid Melchior Wathelet (cdH) verzette zich tot op het laatste moment tegen de afschaffing van de verplichting om getuigen te nemen. Maar uiteindelijk stemde cdH toch met de meerderheid mee voor de afschaffing van de verplichting, te meer daar de verplichting om getuigen te nemen bij een geboorteakte en bij een overlijdensakte al eerder was afgeschaft, respectievelijk in 1984 en 2006.

Een amendement van Renaat Landuyt (sp.a) om een onbeperkt aantal getuigen toe te laten werd verworpen.

Ook met de kritiek van Stefaan Van Hecke (Groen!) werd geen rekening gehouden. “Dit is geen vereenvoudiging, het wordt juist moeilijker. Want nu zijn er liefst vijf mogelijkheden met betrekking tot de getuigen: 0, 1, 2, 3 en 4! Waarom laten we de toestand niet gewoon zoals hij is? Op het terrein is er geen enkel probleem. Er zijn wel belangrijker onderwerpen om ons mee bezig te houden”, zo zegde hij.

JDW

Groetjes,

Véro

Véronique
31-7-2009
Meld misbruik



Reacties: 10 | Gelezen: 2179


Deborah
17-7-2010
 Meld misbruik1-2-2010 10:03:25

Ik vind het goed voor de mensen die moeite hebben om te kiezen... Geen slecht idee vind ik het, eerlijk gezegd... Je kan zelf kiezen...
Bedankt om ons allemaal op de hoogte te brengen!!!!



Patricia
13-8-2010
 Meld misbruik1-2-2010 10:42:30

Hey, staat er toevallig ook bij vanaf wanneer dit ingaat? Ik ben de kwestie al een tijdje aan het volgen via de website van de Kamer, maar daar staat het nog steeds als 'in bespreking'...



Mila
5-6-2010
 Meld misbruik1-2-2010 12:32:54

Zou ook wel willen weten vanaf wanneer dit ingaat. We moeten onze aangifte gaan doen voor 5 mei, dus we kunnen nog wel even wachten :-)



Wendy
7-8-2010
 Meld misbruik1-2-2010 19:19:45

Is dat alleen voor het kerkelijk huwelijk of ook voor het wettelijk huwelijk?
Want anders zou ik ook graag mijn broer vragen... Momenteel is mijn beste vriendin mijn eerste en enige getuige en geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om dat te veranderen, maar als het mogelijk is wil ik mijn broer er ook bij!! We trouwen enkel voor de wet btw
groetjes
wendy



Véronique
31-7-2009
 Meld misbruik1-2-2010 19:46:41

Dit is inderdaad voor de wet. Voor de kerk mag je zoveel getuigen hebben als je maar wil.

Groetjes,

Véro



veronique
13-9-2008
 Meld misbruik2-2-2010 10:16:33

Daarom dat ons landje zo moeilijk vooruit gaat... als ze daar zitten over discussieren terwijl er inderdaad wel belangrijkere zaken zijn!
Sorry hoor, ik had het ook moeilijk om één getuige te kiezen, maar keuzes maken hoort nu eenmaal bij het leven, niemand is eraan dood gegaan...



Chloë
3-9-2011
 Meld misbruik6-11-2010 17:19:13

Dus voor de wet kan je nu bv. 3 getuigen vragen en mijn verloofde 2? Ik en mijn verloofde hebben elk onze beste vriend en vriendin gekozen, maar als dit kan zou ik mijn 2 broers er ook voor willen vragen.



Véronique
31-7-2009
 Meld misbruik6-11-2010 17:32:23

@Chloë: Dat kan inderdaad!



Wendy
11-5-2012
 Meld misbruik15-6-2011 10:25:05

Mss een domme vraag maar als je dan meer getuigen neemt moet je dan zeggen wie eerste getuigen is en wie 2de enzo.
ik wil mss wel 2 getuigen nemen.

groetjes



Véronique
31-7-2009
 Meld misbruik15-6-2011 16:54:35

Nope, alle getuigen zijn evenwaardig! ;-)


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...